Johannes Laurens Philips

• jml

Op 7 maart 1818 is te Abbenbroek overleden Johannes Louwrens Philips, ongeveer 71 jaar. Hij was kleermaker te Abbenbroek en werd ook genoemd: Laurens Philips, Jan Philips of Jan Laurens. Hij is niet in het gebied Voorne Putten geboren en er is geen enkele aanwijzing waar hij wel vandaan kwam. Hij was getrouwd met Elisabeth van Waardenbergh maar had met haar geen kinderen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Heel hartelijk dank voor de hulp.

Groetjes van Marijke

• bram den engelse

Hallo Marijke, Ik zit met hetzelde probleem, als afstammeling van Lourina Philips geb.23-7 ged.4-8-1793 te Capelle a/d Yssel, buitenechtelijke dochter van Goverina Twigt.Zij is door Johannes Laurens Philips geecht op 06-12-1814. Bij het overlijden van J.L. worden zijn ouders niet vermeld, ook heb ik tot nu toe geen huwelijk kunnen vinden tussen J.L. en Elisabeth van Waardenburg ( j.m. van) Hij woonde op 09-08-1785 al te Abbenbroek In een missivie van Heeren Gecommiteerde Raden aan de Heeren Staten van Holland en West Friesland wordt hij omschreven als een der voornaamste belhamels en opstokers, die voorlopig niet voor amnestie in aanmerking komt. Jaren na zijn dood verklaren verschillende inwoners van Abbenbroek, dat zij niet anders weten dan dat J.L.

altijd met Elisabeth Waardenburg gehuwd is geweest. (Komt er iemand claimen dat zij met hem gehuwd was ?) (zie notarieel Voorne -Putten)

Volgens genealogie Muilwijk www.everyoneweb.com/mijnwereld/Philips zou J.L. afkomstig zijn uit Maaseik-Belgie zoon van Joannes Philips en Anna Gertrudis Roijen, maar er werd geen bronvermelding bij gegeven (dus ???)

Samenvattend:J.L. was iemand met m.i. een bewogen leven waar moeilijk iets van te vinden is.

Mocht jij nog nadere gegevens gevonden hebben, of nog vinden hou me dan s.v.p. op de hoogte.

met vr. gr Bram

• Marijke

Hoi Bram,

Vandaag lees ik toevallig deze post pas,.

Het klopt inderdaad dat Johannes Laurens Philips uit Maaseik-Belgie komt. Jaren geleden heb ik met de historische vereniging geschreven. Nu staat de info ook online.

Ben je nog bezig met Johannes Laurens Philips? Laat het me even weten, misschien kan ik nog iets toevoegen aan jouw gegevens.

Groeten van Marijke

• Marijke

Had je de ondertrouwakte al gevonden?

Acte van ondertrouw van Jan Laurens Philips, meerderjarige jongman gebooren te Masijk en wonende te Abbenbroek, en van Elisabeth Waardenberg laast weduwe van Pieter de Bruijn gebooren te Heenvliet en wonende alhier

Compareerde voor Schout en Schepenen van den dorpe Abbenbroek, Jan Laurens Philips meerderjarige jongman gebooren te Masijk en wonende te Abbenbroek en Elisabeth Waardenberg laast weduwe van Pieter de Bruijn gebooren te Heenvliet en wonende alhier, dewelke versogten te samen in wettige ondertrouw opgenoomen te worden, en vervolgens voor het Raadhuijs alhier gegunt te mogen worden die Sondagsche Huwelijks Proclamatien, ten einde geene verhinderinge des wegens voorkoomende, zijlieden hun oogmerk moogen bereiken, omme in den Heiligen Echten Staat bevestigd te worden; welk versoek wij hun zijn toestaande bijdesen

Actum Abbenbroek den 17e Maij 1799 A.o 5.o

J.A. Roeloffs

(getrouwd 2 juni 1799 te Abbenbroek)

Gaarder 1799 den 17 Maij f 3,- Johannis Louwerents Philips meerderjarige jongman gebooren te Masijk en woonende te Abbenbroek met Elisabet Waardenberg laats weduwe van Pieter de Bruijn gebooren te Heenvliet en woonende te Abbenbroek, de bruijd op vertoon van acte prodeo

• bram den engelse

hoi Marijke,

Ik heb verder nog geen onderzoek gedaan naar Johannes Laurens Philips, dus alles wat je mij kunt vertellen over JLP en zijn voorouders is meer dan welkom!

met vr. gr. Bram

• bram den engelse

Hoi Marijke,

Heb ondertussen online het volgende gevonden:

Joannes Laurentius Philips ~ 21-07-1747 te Maaseik, zoon van Joannes Philips en Anna Gertrudis Roijen, die op 07-01-1738 te Maaseik huwen.

Anna Gertrudis Roijen ~02-04-1715 te Maaseik dr. van Joannes Roijen en Catharina Janssens.

Heb jij nog aanvullende gegevens?

met vr.gr. Bram

• marijke

Hoi Bram,

Ik ben een paar weken weggeweest, vandaar dat ik je niet eerder geschreven heb.

Ik heb aanvullende info. Maar als het kan stuur ik je dat liever via email.

Kun je me op de een of andere manier een emailadres sturen?

M.vr.gr

Marijke

• bram den engelse

Hoi Marijke,

mijn emailadres is bram-diana@hotmail.com.

Ik zie je aanvullende info met spanning tegemoed

met vr.gr.

Bram

• Marijke

Ik heb het naar je toegestuurd. Laat je me even weten of je het goed ontvangen hebt?

M.vr.gr

Marijke

• Marijke

Hoi Bram,

Heb je de gegevens ontvangen en kun je ze aanvullen? Ik heb ze je twee weken geleden toegestuurd.

Hartelijk dank voor je antwoord.

Groeten