foto's maken van akten

• sjors zanoli

hallo,

ik heb een Nikon Coolpix 4500 van ongeveer 6 jaar oud. ben er hartstikke blij mee en er zitten heel veel opties op, alleen stuit ik zelf op problemen als ik van archiefakten een foto wilt maken. Met name de zoomfunctie: als ik een akte inzoom vind ik zelf dat het wat onscherp overkomt.

wie van u heeft er kennis en ervaring om goede foto's te maken in het archief?

met vriendelijke groet,

Sjors

• andré

als je gaat in zoom moet je handmatig het scherp in gaan stellen.

want de automatis scherpstelfunctie van foto toestellen hebben soms moeite met het scherp stellen van archief stukken .

omdat niet alle teksten even scherp zijn en loop van de jaren beetje vervaagt zijn .

zelf neem ik altijd twee foto's van een akte 1 met flitser en 1 zonder .

m.v.g andré.wolters

• sjors zanoli

Hallo André,

Hartelijk bedankt voor de tip! Ik zal het eens naslaan hoe ik het beste de zoomfunctie handmatig in kan stellen en daarmee eens gaan experimenteren! Ben benieuwd

Nogmaals bedankt!

Vriendelijke groet,

Sjors

• Dranoel

Hou er rekening mee dat je NIET *) behoort te flitsen op originele stukken; stel dat velen dat onder ons doen, dan houden we na verloop van tijd geen origineel document over;

Hou er ook reken mee dat niet in alle archieven een fototoestel geoorloofd is.

*) Sommige archiefcollegae zullen je hierop aanspreken als je het WEL doet, omdat het een (algemene) huisregel is dit niet te doen.

Nog beter is een handstatief(je) te nemen en een goede tijdopname te maken; ook adviseer ik je de ISO-waarde te verhogen. Als het een goede camere is moet dat geen nadeel zijn voor de ruis.

• Hermann

Is een goede fotokopie laten maken door het archief zelf niet beter van kwaliteit.

En het fotograveren van org,stukken met welke kompakt camera dan ook lijkt mij zo ie zo geen goed idee.

Hermann