Familie Vollenhouw.

• Jerry N. J. Vondeling

Enige tijd geleden heb ik een berichtje hier geplaatst op het prikbord betreffende de familie Vollenhouw en de familie Peperkamp. Bij de familie Peperkamp ben ik met behulp van mede prikkers een heel eind opgeschoten.

Nu hoop ik dat jullie mij ook zo kunnen helpen betreffende de familie Vollenhouw.

Alle familielijnen beginnenden bij mij lopen minimaal 6 generaties terug behalve die van de familie Vollenhouw en de van Dettums. Betreffende de van Dettums heb ik al contact met iemand in Duitsland. Alleen met de Vollenhouws wil het niet echt lukken.

Van mijn overgrootmoeder, Elisabeth Vollenhouw is mij het volgende bekend:

Zij is geboren op 20 februari 1908, waar is mij onbekend.

Zij is in Ridderkerk gehuwd op 1 September 1929 (Moet zijn omstreeks 1939, 1 sept 1929 was haar eerste huwelijk met Albertus Weijgertze) met Nicolaas Straver.

Helaas weet ik niet waar en wanneer zij overleden is. Aangezien mijn grootmoeder in Delft is geboren, neem ik aan dat haar moeder daar is overleden.

Haar vader was uiteraard een Vollenhouw zijn geweest. Haar moeder was vermoedelijk een Corry of Cornelia. Haar achternaam is mij niet bekend.

Wellicht kan iemand van jullie mij verder helpen.

Met vriendelijke groeten,

Jerry Vondeling

• Jan

Hallo Jerry,

Helaas ben ik ook niet in de gelegenheid om even naar het archief van Delft of Ridderkerk (= te vinden in Gemeentearchief Rotterdam ) te gaan.

Daar vindt je ongetwijfeld de juiste antwoorden.

Maar ken je deze navolgende link ? : http://wijgerse.com/

Daar komt een Elisabeth Vollenhouw in voor die trouwt op de door jouw opgeven trouwdatum in Ridderkerk maar met iemand anders !

Ik meen in een ander bericht van jou gelezen te hebben dat Elisabeth 2x getrouwd is .

Ook haar geboorte datum is anders ?

Als ik naar de namen van hun kinderen kijk zou het mij niet verbazen als haar ouders Bastiaan Vollenhouw en Cornelia van Raamsdonk zijn.

Die zijn terug te vinden op Genlias.

Elisabeth is dan vermoedelijk ook in Oud-Beijerland geboren maar zo als je weet is haar geboorte-akte nog niet openbaar (= van na 1902 ! )

Let wel op dat je niet klakkeloos alle gegevens van internet overneemt want het komt nog al eens voor dat de gegevens niet helemaal kloppen.

Sommige doen dit expres om hun gegevens te beschermen maar vaak als je contact met hun opneemt krijg je de juiste gegevens.

Alleen kan ik zo gauw ,op de door mij genoemde link ,geen e-mail adres vinden.

Wel staan aan het eind van de namenregister veel adressen.

Nicolaas Straver zijn overlijden vond ik op Digitale Stamboom Delft.

Hij is op 23-7-1951 in Delft overleden ( akte 421 ) zoon van Johannes Straver en Alida Vermeij, echtgenoot van Elisabeth Vollenhouw.

Zij leeft dan dus op die datum nog , anders stond er weduwnaar.

Ik hoop dat je iemand vind die voor jou het een en ander kan opzoeken.

Vr. gr. Jan

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Jan,

Bedankt voor het bericht! Inderdaad.. dat klopt ik heb in mijn eerste bericht een typefout gemaakt. De site van de Weijgerse familie ken ik en ook de familie op Genlias heb ik gevonden, maar die kan ik helaas (nog) niet koppelen aan mijn eigen familie omdat ik dus nog niet (met zekerheid) weet wie de ouders waren van Elisabeth Vollenhouw. Ik heb al enkele leden van de familie Vollenhouw benaderd maar niemand kan mij iets daarover vertellen.

Zoals u zegt zijn de gegevens op internet sites niet volledig juist. Op de Weijgerse site staat dat Albertus Weijgertze en Elisabeth Vollenhouw een dochter Cornelia kregen in 1938.

Dat klopt wel, maar Albertus Weijgertze is niet haar vader. Het zit namelijk zo:

Elisabeth Vollenhouw, geboren 20/02/1908. (Zowel in de genealogie van de familie Vondeling als die van de familie Straver wordt deze datum zo aangehouden. De datum 10/02/1907 is mij niet bekend en lijkt mij onjuist te zijn.) is 1 sept 1929 met Albertus Weijgertze getrouwd. Echter voor of in 1938 liggen zij in scheiding (wat toen meer tijd in beslag nam) en in 1938 krijgt Elisabeth Vollenhouw een dochter van haar nieuwe partner Nicolaas Straver.

Omdat de scheiding dan nog niet rond is krijgt de dochter de achternaam van de familie Weijgertze mee en wordt als zodanig geregistreerd.

Uiteindelijk komt in of na 1938 de scheiding rond en trouwt Elisabeth Vollenhouw omstreeks 1939 met Nicolaas Straver, de vader van haar dochter Cornelia. tot ongeveer haar twintigste gebruikt Cornelia de familie naam Straver maar omdat zij overal geregistreerd staat als Weijgertze gebruikt zij later de naam Weijgertze.

Op haar huwelijkskaart staat zij vermeld als Cornelia Straver. Zij huwt dan met mijn grootvader Niklaas Vondeling

De familie gegevens op de Weijgerse site zijn dus inderdaad niet geheel correct. Ook ik kon op deze site geen adres vinden om hun hiervan op de hoogte te brengen.

Het zou inderdaad kunnen zijn dat Bastiaan Vollenhouw en Cornelia van Raamsdonk de ouders zijn van Elisabeth. Is er iemand die dit voor mij zou kunnen bevestigen?

Met vriendelijke groet,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Jan,

Naar aanleiding van jouw bericht ben ik toch nog even gaan kijken naar Bastiaan Vollenhouw en Cornelia van Raamsdonk. Vanmorgen stond al malende aan de meelbak van de korenmolen en schoot mij door 't hoofd dat Corry een afkorting zou zijn voor Cornelia.

In de familie stamboom van de heer Ouwens elders op het net, vond ik een dochter van Bastiaan en Cornelia, Hendrika Vollenhouw. Toen ben ik vanavond nog weer eens bij opa en oma op bezoek geweest. Zij kende deze dochter als tante Riek. En ook de naam van Raamsdonk kwam haar bekend voor als zijnde familie. De naam van haar grootvader wist zij niet meer. Maar het is dus inderdaad aannemelijk dat Bastiaan Vollenhouw en Cornelia (Corry) van Raamsdonk haar grootouders, en daarmee de ouders van Elisabeth waren..

Groeten,

Jerry