Hoe nu verder ????

• Mario

Beste heer / mevrouw,

Mijn zoektocht loopt een beetje vast…..

Ik probeer mijn roots aan mijn moeders kant uit te pluizen via de PK van mij Oma maar kom daar niet echt verder mee

Op de PK staan haar ouders, echter zonder datum en geboorteplaats en heb eigenlijk ook via Genlias gezocht maar kom daar niet echt verder mee omdat je geen aanknopingspunten heeft als ik haar naam intik.

Zij is geboren te Kampen maar heeft haar hele leven in Amsterdam gewoond en is daar ook overleden

Ik heb ook bij het Gemeente Archief Amsterdam gezocht of er eventuele broers en of zussen ook in Amsterdam terecht zijn gekomen maar helaas niets kunnen vinden het lijkt wel de speld in de hooiberg.

Heeft iemand voor mij een goeie tip of iets dergelijks die mij weer op het goede spoor zet.

met vriendelijke groet,

Mario Buijtenhek

• devon

Hoi Mario,

Kun je ook vertellen wat de geboortedatum van je oma is, en hoe haar ouders heten?

Misschien kan ik je dan wat verder helpen.

Groet,

Devon

• Mario

Beste Devon,

Hier de gegevens:

van der Weg, Aaltje

geb.d.d. 26-12-1895 kampen

Ouders:

van der Weg Hermanus

Naberman Hendrikje

• devon

Hier is het huwelijk van:

Detail resultaat: (Bruidegom)

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel

Algemeen Toegangnr: 123

Inventarisnr: 13584

Gemeente: Wilsum

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 8

Datum: 24-12-1880

Bruidegom Hermanus van der Weg

Leeftijd: 25

Geboorteplaats: Grafhorst

Bruid Hendrikje Naberman

Leeftijd: 21

Geboorteplaats: Wilsum

Vader bruidegom Aalt van der Weg

Moeder bruidegom Betje Edien

Vader bruid Jan Gerrits Naberman

Moeder bruid Harmpje Dekker

Nadere informatie beroep Bg.: dienstknecht; beroep Bd.: dienstmeid; beroep vader Bg.: straatveger

Nu nog verder

Groet Devon

• jan

Hallo Mario,

Toch even op Genlias kijken.

Bij eerste persoon de naam Weg invullen en bij de tweede persoon Naberman en dan op zoeken klikken.

En voila daar vindt je o.a. het huwelijk van Hermanus en Hendrikje.

Succes verder.

Jan

• devon

en nog een stapje verder

Detail resultaat: (Bruidegom)

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel

Algemeen Toegangnr: 123

Inventarisnr: 04848

Gemeente: Grafhorst

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 3

Datum: 23-06-1853

Bruidegom Aalt van der Weg

Leeftijd: 24

Geboorteplaats: Wilsum

Bruid Betje Edien

Leeftijd: 28

Geboorteplaats: Grafhorst

Vader bruidegom Harmanus van der Weg

Moeder bruidegom Hendrina van der Veen

Vader bruid Willem Rijks Edien

Moeder bruid Geertje Harms

Nadere informatie beroep Bg.: boerenknecht; beroep Bd.: boerenwerkster; beroep vader Bg.: daghuurder; vader van de bruid ook Willem Edien

groet Devon

• Mario

Bedankt voor jullie hulp en info maar ik heb hier nog wel een opmerking.

Is deze info die ik vind op Genlias wel betrouwbaar zodat ik dit klakkeloos kan overnemen ????

Gr, Mario.

• jan

Hallo Mario,

De info is redelijk betrouwbaar maar natuurlijk is het invoeren van al deze gegevens mensenwerk en zal er best wel eens een foutje insluipen.

Het geeft je tenminste een goede aanwijzing waar de diversen akten zijn opgemaakt.

De akten zelf controleren is waarschijnlijk het beste maar je zal nog verbaast zijn dat sommige akten nauwelijks te lezen zijn maar dat de vrijwilligers, die de gegevens hebben ingevoerd ,door hun ervaring toch de akten kunnen lezen.

Zelf ben ik altijd voorzichtig met gegevens uit andere stambomen die je op het internet vindt en gebruik die hooguit om een aanwijzing te vinden.

Er zijn zelfs mensen die bewust de gegevens niet helemaal correct op het internet zetten.( soms als een soort bescherming van die gegevens. )

Het beste is even contact met desbetreffende persoon op te nemen om gegevens uit te wisselen.

Vr. gr. Jan

• Ewan

Beste Mario en anderen,

Een tip om de gegevens in Genlias te controleren op betrouwbaarheid zonder erheen te hoeven en de bronnen na te zoeken met de kans dat je eenzelfde fout maakt, is om de eventuele voornamen van andere familieleden ook op te nemen in de stamboom. De naamsvernoemingen van generatie op generatie zijn essentieel en eenduidig. Deze zijn aan regels gebonden en daaruit kan je veel opmaken over de voorouders van je familie als je vastloopt. Als je Google't op vernoemingen dan kom je een heel eind als je dat in je achterhoofd houdt. Doordat het overnemen van gegevens in de Genliasbestanden mensenwerk is en niet alles goed leesbaar was, is het mogelijk dat er hier en daar een verkeerde doopdatum is genoteerd, bijvoorbeeld van een vroeg gestorven broer of zuster. Soms is het zo dat deze door de vroege sterfte niet zijn gedoopt, maar wel een naam hebben gekregen en daarom de naamsvernoeming doorgeteld is. Het kan dus zijn dat het lijkt alsof er geen aanknopingspunten zijn, maar als je dan de doopnamen van andere kinderen bekijkt, dan kan je door middel van naamsvernoemingen achterhalen in welke periode iemand geboren moet zijn en dat kan je vergelijken met de doopdata van evt. andere kinderen in een eerdere generatie.

Veel succes.

Ewan.