Rika ten E uit Deventer

• F.J.J. de Gooijer

September 1937 werd de 23 jarige Rika ten E. per ongeluk doodgeschoten door een dpl. sergeant in de Promerskazerne te Naarden. Het meisje was wees en afkomstig uit Deventer.

Mijn vragen:

Om welke familienaam gaat het? Is ‘' ten E’' een achternaam die voorkwam in Deventer?

Is er meer bekend over de familie ‘ten E’ en over het meisje?

————————-

Mijn stukje TRAGISCHE GEBEURTENIS IN ''PROMERS" staat bij google op het internet.

Met vriendelijke groeten,

Frans de Gooijer

• Jan

Hallo Frans,

Ik ben gek op dit soort puzzels dus vandaag even het internet even afgespeurd.

Wat antwoorden vond ik o.a. in een oude Gorinchemsche Courant van 25-jan-1938.

Hier staat het vonnis in van de desbetreffende soldaat.

Zijn naam is in een artikel uit september 1937 ook te vinden maar ,ter bescherming van zijn eventuele nabestaanden ,zal ik die niet vermelden.

Het meisje heette H. ten Elzen ( in o.a. jouw bericht ook Rika ten E. genoemd )

Dus vermoedelijk heette zij Hendrika ofzo.

In het artikel staat ook dat zij nog een broer en een verloofde had in Deventer.

Indien je deze kranten-artikelen niet zelf kan vinden dan stuur je maar even een berichtje.

Vr. gr. Jan

• F.J.J. de Gooijer

Hallo Jan,

Bedankt.

Mijn reactie staat onder Hendrika ten Elzen.

met vriendelijke groeten,

Frans de Gooijer

gooijerfjj@hotmail.com

• F.J.J. de Gooijer

Dag Jan,

Bedankt voor de toezending van de krantenknipsels uit de Gorinchemsche Courant .

Misschien kan ik nog eens iets terug doen. Ik houd mij vooral bezig met de geschiedenis van 't Gooi en met de Gooise oerbewoners. Over de Gooische Matras kan ik geen inlichtingen geven.

Met vriendelijke groeten,

Frans de Gooijer