familie tot derde graad

• femke

Hallo,

Kan iemand vertellen wie behoren tot familie tot met derde graad?

Een nichtje van mij gaat trouwen en ik wil kijken of ik mijn kinderen hiervoor

verlof kan aanvragen op school. Tot welke graad behoort mijn nichtje dan?

mvg Femke

• Marianne

Hallo Femke,

Even voor de duidelijkheid; het gaat bij verlof van school om de hoeveelste graad de nicht is van jouw kinderen, niet van jou….

Als je nichtje een kind is van jouw broer of zus (jij bent haar tante) is ze een derdegraads familielid van jou en een vierdegraads familielid van je kinderen.

Als je nichtje een dochter is van een broer of zus van een van je ouders, (een kind dus van jouw oom of tante, jij bent haar nicht), is ze een vierdegraads familielid van jou en een vijfdegraads familielid van je kinderen.

Je kunt dit in een schema terugvinden op http://www.geneagri.nl/overdesite/gradentl.htm

Vr. gr.

Marianne

• Dranoel

hallo,

hou er ook rekening mee dat wat hierboven is gesteld behoort tot het Romeins recht; men ‘telt’ hier de vader mee.

Inhet kerkelijk recht telde men de gemeenschappelijke vader niet mee; dit had/heeft dus een nadeel van 1 graad extra.

• rob van der vaart

Vraag is de volgende:

Hoeveelste graads familie ben ik van mijn schoonzus? Ben ik eigenlijk wel familie?

Met vriendelijke groet,

Rob