artikel 50/51 bij een overlijdensakte

• Dennis

Heeft iemand enig idee wat de aanduiding artikel 50/51 in een overlijdensakte betekend??

groet, Dennis

• Tinoky

Dennis, Je geeft geen tijdspanne op.

Dus google zelf eens op artikel 50 en overlijden. Je krijgt heel veel links, zoals deze:

Google Books - Burgerlijk Wetboek

• Hans

Hallo Dennis,

Ik werd vandaag (7/12) ook geconfronteerd met een vermelding artikel 50/51 in een overlijdensakte van 1855.

Naar mijn idee heeft dit te maken met de “Wet op de Lijkbezorging”. De huidige tekst is daarvoor in elk geval niet bruikbaar. Artikel 50 en 51 van nu gaan nl over cremeren en dat was in die tijd nog niet aan de orde. De huidige wet is in 1991 van kracht geworden met nadien nog enige aanpassingen.

Het lijkt me verstandig dat je eens op zoek gaat naar bedoelde wetgeving die geldig was in de tijd waarin de vermelding is gemaakt. Ook zou je eens op het gemeentehuis kunnen vragen aan een “ervaren” ambtenaar (of een oud ambtenaar) van de burgerlijke stand wat de betekenis in de tijd van het overlijden waarom het gaat betekende.

Ik ga er zelf ook nog achteraan.

Succes en laat wat van je horen als je iets meer weet.

Groet, Hans

• Ronn

Als iemand overlijdt wordt daar een overlijdensakte opgemaakt in de gemeente waar hij/zij is overleden. Op grond van artikel 50 werd ook in de laatste woonplaats van de overledene een akte (ook wel ‘ overlijdensakte van elders overledene’) opgenomen.

• Dennis

Dank voor de reacties. In de twee gevallen in mijn stamboom klopt het inderdaad dat de persoon niet is overleden in de plaats waar het overlijden staat aangetekend. Het betreft een broer en zuster van mijn bed-overgrootmoeder. Deze hebben in het gesticht van Venray gezeten, maar zijn wel in de gemeente van hun ouders in de overlijdensakten opgenomen.

Groet, Dennis

• Tinoky

Dennis,

Als het goed is gedaan zal er ook een overlijdensakte opgemaakt zijn in Venray.

Dus zowel daar als in de ‘woonplaats’. Want zo moet je het zien, ze woonden in de ene plaats en verbleven in de andere.

Groet