betekenis achternaam

• Berend

Wie kent de betekenis van de achternaam Wadners of weet waar deze naam vandaan komt?

• g.zandberg

Berend

Zoals ik al dacht komt de naam Wadners veel voor in het noorden van de provincie Groningen.

Ik mail je wat namen.

De betekenis weet ik zo niet, maar zou het ook kunnen zijn ,mensen die aan het wad wonen of werken?

Succes!

Geiske

Jantje Kornelis Wadners

Burgerlijke staat Burgerlijke staat

* Geboren op 25 april 1764 - Eppenhuizen

* Gedoopt op 29 april 1764 - Eppenhuizen

* Overleden op 17 oktober 1830 - Bierum , leeftijd bij overlijden: 66 jaar oud

* Landbouwerse

Huwelijken en kinderen Huwelijken en kinderen

* Gehuwd met Jan Willems †/1801 (

huwelijkscontract: 24 maart 1782 Eppenhuizen (SOUR: 1 TEXTR.D. Wadners)), en hun kinderen:

o Grietje Jans 1782

o Cornellis Jans 1786-/1788

o Cornelis Jans Wadners 1788-1851

* Gehuwd op 17 juli 1801, Bierum, met Lammert Hillebrands van der Zwaag 1767-1814 (

huwelijk: M.b.t. Hillegien en Annechien Amses het navolgende:

HC (huwelijks contract) d.d. 17-07-1801 Godlinze,

Lammert Hillebrands (van der Zwaag) en Jantje Cornellis (Wadners ):

getuigen aan zijn kant:

Wilke Amses (neef), Aagtje Amses en Derk Klaassen (volle nicht en aangetrouwde neef), Allechien Amses (volle nicht) met Wildrik Hindriks. Zie hieronder.

Hillechien AMSES, landbouwster, gedoopt op 21-09-1755 te Farmsum, overleden op 14-02-1826 te Delfzijl op 70-jarige leeftijd.

Gehuwd voor de kerk op 22-jarige leeftijd op 10-05-1778 te Uitwierde met Wildrik Hindriks BOUMAN, 25 jaar oud, landbouwer te Uitwierde, kerkvoogd, gedoopt op 20-08-1752 te Uitwierde, overleden op 21-02-1826 te Delfzijl op 73-jarige leeftijd, zoon van Hendrik PIETERS en Aaltje WILDRIKS.

Blijft de vraag of Annechien een zuster is van Hillechien OF dat Allechien dezelfde is als Hillechien (Rechterlijke Archieven en DTB-boeken soms moeilijk te lezen).

Annechien is gelieerd aan Van der Klip en Hillechien, via Van der Zwaag, aan Wadners.)

• Berend

Bedankt

met vr. groet

B

• SMIT

WAAR KOMT ME ACHTERNAAM VAN ???????????

• cockelaere

Wat is de betekenis van de naam Cockelaere?

Alvast bedankt…

M.Cockelaere

• Römgens

Wie kan mij helpen om de afkomst of betekenis van mijn achternaam te achterhalen ???

Er circuleert in onze familie wel een verhaal dat het een samentrekking is van de woorden: Römer (het duits voor Romeinen) en “gens” in het frans voor mensen of volk.

Maar of dit op waarheid berust?

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Römgens,

Wat niet kan is nog nooit gebeurd,.. een blik in het familienamen woordenboek, waar ik naar gelinkt heb in een eerder topic over familienaams betekenis hier

(Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk (grondig herziene en vermeerderde uitgave) (Dr. Frans Debrabandere - L.J. Veen /Het Taalfonds 2003)

Is nog een andere betekenis mogelijk.

Ik heb daar al eens geschreven dat ik eerder al had gevonden dat familienamen meestal afstammen een aantal dingen zoals:

- de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden,

van de omgeving waar ze woonden,

- van hun beroep,

- of zijn afgeleid van de naam van hun vader.

Kijken we naar de naam Römgens dan zou je daar, omdat een naam door de jaren heen wel een verandert van spelling, of verbasterd

Dan zit daar de naam Roman in (uiteraard zijn er vele spellingsmogelijkheden zoals je ook in het familienamen woordenboek kan zien) Roman is de afleiding van de Latijnse naam Romanus, dat inderdaad Romein betekend.

Echter, ook de naam Room, of Rome zit in de naam Römgens, gaan we daar naar kijken dan kom je de volgende betekenis tegen:

1. Patroniem, verkorte vorm van Romboud (Lind.).

2. Mogelijk ook uit het Middelnederlandse rome: room. Beroepsbijnaam van de roombereider.

Bij punt twee zie je dus al een afgeleide van een beroep, een tweede mogelijkheid.

Maar of dit ‘de’ waarheid is kan ik je ook niet vertellen

Groeten,

Jerry

• vanderhaegen

ik wil het weten voor een les

• kumari

vanderhaegen,

Betekend je opmerking dat jij ook wil weten wat je naam betekend?

Misschien is het dan handig om een vraag te formuleren.

Op de link die Jerry al een aantal keer heeft opgegeven is te zien waar je naam vandaan komt (www.meertens.knaw.nl)

Dit staat er;

verklaring:

Samentrekking van ‘van der Hagen’, een verwijzing naar een toponiem ter aanduiding van de woonplek of de plaats van herkomst van de naamdrager. Het woord haag met de betekenis ‘met haagstruiken begroeid terrein’ of ‘een met een heg, een omheining van kreupelhout en struiken, omgeven perceel’, respectievelijk ‘een bos dat voor de jacht is gereserveerd’ treffen we wijdverspreid in diverse toponiemen aan.

• Tijink

Wat is de betekenis van mijn achternaam ? En wanneer kwam de naam voor het eerst voor?