Talhout

• Henk

wie kan mij wat vertellen over Hendrik Tiemens Talhout en Telletje Cornelis de Graaf, zij hebben onafhankelijk van elkaar aangifte gadaan van hun zoon Cornelis, Hendrik in 1836 bij de geboorte en Telletje vlak voor het huwelijk van Cornelis in 1858, ik kan niets vinden over Telletje hebben zij een relatie gehad enz.

• Marianne

Henk,

Dit zal je allemaal al wel bekend zijn, maar toch….

Telletje of Teltje de Graaf is geboren in Noorder-Drachten op 14 juni 1800 en gedoopt in Drachten op 13 juli 1800, dochter van Kornelis Sanders en Marieke Andries. Ze is overleden te Hindeloopen op 25 apr 1866, oud 65 jaar.Ik heb geen huwelijk van haar kunnen vinden. Ze heeft meerdere kinderen gekregen, m.u.v. Cornelis allemaal met een onbekende vader.

Marijke de Graaf (v), geb. Smallingerland (waarsch. Drachten) 02 nov 1833, overl. ?

Cornelis Talhout (m), geb. Hindeloopen 28 nov 1836 (volgens de scan is Telletje “wonende te Dragten”)

Sanderes de Graaf (m), geb. Hindeloopen 19 feb 1841, overl. Hindeloopen 24 feb 1841, oud 5 dagen

Marijke de Graaf (v), geb. Hindeloopen 19 feb 1841, overl. Hindeloopen 23 feb 1841, oud 4 dagen

doodgeboren zoon, Franeker 25 feb 1843

doodgeboren zoon, Franeker 27 feb 1843

Helaas is alleen van de geboorteakte van Cornelis een scan aanwezig op allefriezen.nl

Hendrik Talhout is geb.op 23 mei 1801 en gedoopt te Hindeloopen op 7 juni 1801, zoon van Tiemen Dirks en Antje Hendriks. Hij is overl. te Hindeloopen op 12 apr 1866, oud 64 jaar.

Hij is 16 juni 1833 te Hindeloopen getr. met Catharina Posthumus. Zij is overleden tijdens of kort na de geboorte (in ieder geval op dezelfde dag) van hun dochter Catharina op 19 maart 1834.

Ik heb geen tweede huwelijk van hem kunnen vinden.

Om te weten te komen of Teltje (Telletje) en Hendrik inderdaad een relatie hadden of dat het slechts een kortstondig contact was, zou iemand de geboorte- en overlijdensakten van de overige kinderen van Teltje even kunnen inzien. Misschien dat daar meer informatie te zien is, met name de namen van de aangevers en de getuigen.

Gr.

Marianne

• Henk

Marianne,

heel hartelijk dank.

Deze gegevens heb ik ook kunnen vinden, het enige wat ontbrak was de relatie met Telletje, wat ik niet wist is het overlijden van Catherina, waarschijnlijk heeft Hendrik een korte relatie gehad met Telletje ook gezien haar kinderen met niet genoemde vader dus waarschijnlijk ook met een andere mannen relaties gehad.

Henk

• Marianne

Henk,

Ik heb net de scan van het huwelijk van zoon Cornelis bekeken en vraag mij af hoe kort de relatie was tussen Hendrik en Telletje….

Bij het huwelijk van Cornelis waren beiden aanwezig om hun toestemming te geven, dus er was misschien nog wel contact tussen hen, al was het misschien alleen via Cornelis. Hendrik is werkman en Telletje is “inlandsche kramer” (iemand die van huis tot huis gaat om zijn/haar waren te verkopen).

Het lijkt mij een goed idee om de geboorte- en overlijdensakten van Telletje's latere kinderen te bekijken. Als Hendrik daar genoemd wordt als aangever of getuige, is er dus mogelijk sprake van een langere relatie, zonder dat ze getrouwd zijn.

Groet,

Marianne

• Henk

Marianne,,

heel hartelijk dank ik zal je tip opvolgen.

Groet Henk.

• Mandy

Wat leuk! Ik loop zelf al een tijdje met het idee om ooit - misschien later - mijn stamboom na te zoeken omdat ik weinig weet van mijn voorouders van vaders kant. Is er ergens al iets van een stamboom of iets dergelijks uitgezocht? Ik zou het erg leuk vinden om iets van jullie bevindingen te horen!

Met vriendelijke groet,

Mandy Talhout

• Henk

Mandy,

neem contact met mij op en kan je aangeven wat ik heb over de fam Talhout.

Henk.

• Henk

Mandy,

je kan mij mailen op henkfortuin@live.nl

Henk.