Boonacker/Boonakker

• Rudolf

Ik ben op zoek naar nadere gegevens over Theunis Boonacker, ook wel genoemd Boonakker. Hij is in mei 1813 benoemd tot onderwijzer in Valkoog (Noord Holland) en wordt in een inspectierapport van 1839 ook nog genoemd.

• Jan

Hallo Rudolf,

Even gekeken op o.a. Genlias.

Vermoedelijk betreft het Teunis (Theunis) Boonacker, ged.25-Dec-1789 te St. Maarten,z.v. Theunis Boonacker en Annaatje Bommel.

Hij trouwt 25-Dec-1814 te St. Maarten met Aaltje Vogelzang.

Je vindt de huwelijken van hun kinderen terug op Genlias.

Vr. gr. Jan

• klaas aalten

Dag Rudolf,

Ik kan je helpen. Ik woon in Valkkoog.

Stuur even een mail

BGroet,

Klaas

• klaas aalten

Vervolg.

Ik woon in het schoolmeestershuis, tegenover de plek waar meester Boonacher woonde . Hij is in 1850 overleden.

Ik houd me bezig met de geschiedenis van Valkkoog. Ik heb o.a. een foto van een schilderij met het woonhuis en school van Boonacker.

groet,

Klaas Aalten

• klaas aalten

Theunis Boonacker is overleden op 20 maart 1858. Hij was schoolmeester in Valkkoog. Ook was hij koster, voorzanger, klokkenluider, barbier en doodgraver.

Verder hield hij eenden en schapen. Hij had een grote terrein achter de school naast de kerk. Om die tuin netjes te houden gebruikte hij jongens die het slechtst konden leren en daar werd nooit een opmerking over gemaakt.

Om de orde te herstellen, gebruikte hij een stok of lineaal en dan was hij niet zuinig. Dat er van onderwijs op zo'n klein dorpje niet veel terecht kwam, laat zich begrijpen. Leerplicht bestond toen nog niet en toezicht zal ook veel te wensen hebben overgehouden. Een enkele maal kwam de schoolopziener op school en dat was een plechtige gebeurtenis. Dan moesten de leerlingen op de banken staan en een vers opzeggen. Soms werd er een goede oud leerling van huis gehaald om het peil wat te verhogen.

Er bestaat een merkwaardig inspectierapport waarin melding wordt gedaan van de vondst van een pasgeboren kind in de sloot naast de school. De jonge dochter, ongehuwd, zou een kind ter wereld hebben gebracht. Het meisje was radeloos en heeft in wanhoop het kind gedood en in de sloot geworpen.

Er is hier nog een rechtzaak over geweest.

Nu is er bij een antiquair in Haarlem nog een kermislied te koop getiteld: Treurlied over een jonge moeder, die in radeloosheid haar eigen kind vermoordde.

Graag ben ik bereid, Rudolf, je de plek te laten zien waar mester Boonacker werkte en woonde. Ook is de kerk te bezichtigen - ik heb de sleutel van de kerk - waar hij koster was.