Ruysdael - Ruizendaal

• F.J.J. de Gooijer

L.S.

Via mijn onderzoekjes heb ik een verklaring gevonden voor de naam Ruysdael (Ruisdael) . Het ging mij om de 17e eeuwse kunstschilders Salomon en Isaac Ruysdael en Jacob Isaacsz (van) Ruisdael.

Nu probeer ik te achterhalen of de Gooise achternaam Ruijsendaal ( Ruizendaal) ook in verband te brengen is met 't Slot Ruysdael. Het zogenaamde Slot stond ooit te Blaricum aan de Gooiersgracht.

—————————————–

Al mijn notities over mijn onderzoekje staan nu op de link http://ruysdael-ruizendaal.blogspot.com

Hopelijk kan iemand mij helpen een schakel te vinden tussen Ruysdael en de familie Ruijsendaal (Ruizendaal)

Met vriendelijke groeten,

Frans de Gooijer

• kumarie

Het slot dat u bedoeld is genoemd naar een Amsterdamse burgermeester die er gewoond heeft. Hij was de eerste eigenaar. Zijn naam was (1483) Dirck Heymansz Ruysch (1). Naar hem werd later het huis Ruysdael genoemd. Bij het huis hoorde een pachtboerderij. Het huis moet in het begin van de 18e eeuw zijn gesloopt. In 1722 wordt alleen nog de pachtboerderij genoemd.

Om die boerderij gaat het nu, want waarschijnlijk stamt de familie Van Ruysdael (de schilders) af van een van de pachters van ‘De Graft’ of ‘Ruysdael’.