hugenoten

• A.Overdulve

Is er iemand die mij kan helpen.

Heb meerdere malen gehoord dat de naam overdulve afstamt van de hugenoten.

Ben 1 jaar bezig met onderzoek en zit vast in het jaar 1590 in haamstede.

Er zou een familie bijbel zijn waar precies in staat dat dat zo is.

Kan zelf geen link leggen….HELP!!!!!!!

• hellen

Wanneer je voorouders hugenoten zijn geweest kan het kloppen dat je in nederland vast loopt rondom die periode. De grote vlucht van hugenoten was rondom 1573. Dit zou betekenen dat eventuele voorouders verder gevonden kunnen worden in frankrijk en je onderzoek daar verder zou moeten gaan.

Je geeft aan dat er een familiebijbel moet zijn met de gevraagde informatie. Ook enig idee in welke tak die familie bijbel zich zou bevinden?

Het online zetten van je gegevens zou misschien ook kunnen helpen om fransa verre verwanten terug te vinden en zo de lijnen compleet te maken

Succes

Hellen

• A.Overdulve

Zou graag in frankrijk willen verder zoeken,maar heb een probleem.

De familienaam is zeeuws.

Moet ik mijn achternaam vertalen naar het frans,of kregen we de achternaam omdat het in het frans het zelfde klonk.

Of schreef je het bijna het zelfde.

Bijna alle namen van de hugenoten werden veranderd naar het nederlands.

Op welke site en hoe kan ik mijn gegevens online zetten.

De familiebijbel is volgens mij in het bezit van een tante waar we TOTAAL niet close mee zijn,dus dat wordt een probleem.

Maar bedankt voor de informatie hellen,als je nog iets weet…wat kan helpen,mail me.

Ben zeer benieuwd waar we vandaan komen.

• Louise.

Hallo,

Het vertalen van de naam naar het Frans is ook geen oplossing omdat ik denk dat de naam in Zeeland ontsaan is ( Overdulve - over de sloot).

Het zo zoeken in Frankrijk maar kan ook Belgie zijn, is als een speld zoeken in een hooiberg.

Mogelijk vind je wat bij de Waalskerk, een huwelijk van de kinderen dan heb je wat zekerheid dat ze uit het zuiden komen.

Is er van de vrouw een achternaam bekend ?, vaak zie je ook dat de kinderen huwen met partners uit de zelfde streek (Frankrijk) zitten daar mogelijk Frans talige namen tussen ? of vernoeming van de kinderen met mogelijk een Franstalige naam ?

Groetjes Louise.

• chatenier du

weet iemand tot welk jaar er gegevens bekend zijn?

• A.Overdulve

Bedankt louise zal eens kijken bij de waalskerk.

Ik zit dus vast in haamstede 1590,later is zijn zoon getrouwd met een zekere suzanne van anreats in breskens.

De enigste naam die ik voor 1590 tegen kom is een Overdulve in rotterdam(1480)die een boete kreeg(zoals gewoonlijk)

Maar kan geen familie zijn,want weet bijna zeker dat we uit het zuiden komen,te zien ook aan mijn familie.

En aagezien die frankrijk ontvluchte zeg tussen 1578 en 1685,moet ik het toch zoeken in belgie of frankrijk.(hugenoten)

Voor Du chatenier….Vanaf 1700 - 1750 tot heden moet je toch veel kunnen vinden.

Ik vond veel bij zeeuwen gezocht.

Wil je daarvoor onderzoek plegen moet je toch naar andere dingen kijken dan de kant en klare genea sites.

Ik vind zelf veel in axel,en breskens(op het internet) en het archief op schouwen duiveland.

Doop.trouw,overleden…….etc.

Maar met zo,n naam Du chatenier lijkt het mij niet moeilijk,klinkt nog steeds frans dus die lijn zal doorlopen tot in frankrijk voor 1590.

Als jullie nog tips hebbben…..graag.

Ben toch zeeeeeer benieuwd.

A.Overdulve