de familie Hijt in de omgeving van Amsterdam

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen voor een kennis uit Amerika naar de familie van zijn Nederlandse voorouders.

In 1912 zijn Willem Hijt, geboren 10 maart 1883 en gehuwd met Hester Boode, geboren op 23 juni 1883.

Dit gezin is met hun twee dochters naar Amerika vertrokken vanuit Rotterdam en heeft daar de naam Hyte aangenomen.

Wel is bekend dat Willem Hijt een zoon was van Wilhelmus Hijt, geboren 27 Januari 1853, welke op zijn beurt een zoon was van Willem Hijt geboren omstreeks 22 augustus 1820 en te vondeling gelegd. Bij het kind werd een briefje gevonden waarom gevraagd werd het kind in de Nederlands Hervormde kerk te dopen met de naam Willem Hijt.

Na zijn terugkeer uit het weeshuis, naar amsterdam werd hij huisschilder en huwde later met de dochter van de baas, Petronella Pits.

Uiteraard weet ik dat het zoeken naar voorouders van een vondeling erg moeilijk wordt en vaak op niets uitloopt, maar wie weet hebben jullie nog enige informatie.

Met vriendelijke groeten,

Jerry Vondeling

Inderdaad.. mijn voorouder was ook een vondeling

• g.zandberg

Jerry.

Een weder vraag naar jou. Weet jij wat een vijlenkapper is? Nooit van gehoord.

Groeten Geiske

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Noord-Hollands Archief

Algemeen Toegangnr: 358

Inventarisnr: 87

Gemeente: Nieuwer-Amstel

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 119

Datum: 21-11-1877

Bruidegom Wilhelmus Hijt

Leeftijd: 24

Geboorteplaats: Amsterdam

Bruid Petronella Helmers

Leeftijd: 23

Geboorteplaats: Nieuwer-Amstel

Vader bruidegom Willem Hijt

Moeder bruidegom Petronella Pits

Vader bruid Carel Willem Frederik Helmers

Moeder bruid Anna Paris

Nadere informatie beroep bg.: vijlenkapper; beroep vader bg.: werkman; beroep vader bd.: timmerman

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Geiske,

Bedankt voor de reactie, maar dit was ons al bekend. Wij zijn op zoek naar de ouders van Willem Hijt, hier vader van de bruidegom. Hij was vondeling, dus wellicht is dit, zoals in mijn geval, niet meer te achterhalen. Maar wie weet..

Wat betreft jouw vraag. Een vijlenkapper is iemand die vijlen maakt. Wellicht werkte hij samen met zijn vader (die was immers timmerman) in de werkplaats.

Vijlenkapper:

Een vijl passeerde ongeveer twintig ervaren handen voordat hij klaar was. Eerst werd het staal op maat geknipt en de punt voor het houten handvat (de arend) gesmeed. Nadat dit halfproduct in een oven was gegloeid werd het geslepen en gekapt. Een bekwaam kapper kon ongeveer 80 slagen per minuut geven, en haalde daarmee een productie van ongeveer 24 basterdvijlen per dag. Hij produceerde niet alleen nieuwe vijlen, want ook het ‘verkappen’ van versleten, gebruikte exemplaren hoorde tot de bezigheden. Omdat tijdens het werk metaalsplinters in de rondte vlogen, was oogletsel een serieus te nemen arbeidsrisico. Na het kappen volgde het harden, afschrikken, zandstralen en controleren, waarop de vijl klaar was voor verpakking en transport.

Tot in de 19e eeuw bleef het maken van vijlen een huisindustrie, maar rond 1840 werd in Duitsland door Mannesmann een vijlenfabriek opgericht waarin alle aparte bewerkingen onder één dak plaatsvonden. In 1862 werd in Frankrijk een apparaat ontworpen dat het eentonige vijlenkappen mechaniseerde. In 1892 ontwikkelden de Engelsen hieruit een verbeterde en goed bruikbare vijlenkapmachine. Dat opende de weg voor de grootschalige industriële vijlenproductie, die ook in Rotterdam plaatsvond.

zie vijlenkapperij Rotterdam

Groeten,

Jerry

• g. zandberg

Jerry.

Hartelijk dank voor je prachtige uitleg over de vijlenslijper.

Groeten

Geiske

• g. zandberg

Jerry

Ben nog steeds een beetje aan het zoeken naar Willem Hijt.

Maar wie was Petronella Pits. De dochter van de schildersbaas zeg je. Wie was hij?

In 1852 is er een Petronella Pits bevallen van een tweeling in Wanssum, limburg. Geen vader.

Vond de bevalling misschien plaats in het nonnenklooster?

Is Willem Hijt daar ook ergens in een weeshuis geweest?

Wanneer zijn Willem en Petronella getrouwd. Ook daar kan ik niks van terug vinden.

Groeten Geiske

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Geiske,

Niets te danken voor de uitleg, jij bedankt voor het zoeken ;)

De vader van Petronella Pits (12/03/1820 Amsterdam - 01/11/1897 Amsterdam) was Bernardus Pits geboren op 27 maart 1783 te Amsterdam gehuwd met Petronella van Dierman op 14 April 1809.

Petronella Pits en Willem Hijt zijn gehuwd op 15 december 1852 te Amsterdam, dus dit sluit wel mooi aan op het jaar van de geboorte van de tweeling. Wellicht werd de tweeling erkend tijdens het huwelijk?

Maar Wanssum en Amsterdam ligt natuurlijk wel een eindje uit elkaar. Volgens de gegevens is Willem in Amsterdam gevonden, waar Willem in het weeshuis gezeten heeft is mij niet bekend, maar dat lijkt mij dan Amsterdam.

Gegevens over zijn doop en het originele(!) briefje dat op zijn jasje zat gespeld, zijn gevonden in de archieven van Amsterdam ( Aalmoezeniersweeshuis, vondelingenboekje, toegangsnr. 343, inventarisnr. 387 pag. 30)

Uit de documentatie blijkt dat het kind gevonden is op de stoep van een woning met huisnummer 22:

nr 26

Woensdag de 30e Augustus 1820 des avond te 10 1/2 uure gevonden op de Lindengracht, bij de Brouwersgracht op de stoep voor het huis no. 22 een jongetje, oud naar gissing 8 dagen. Moet volgens berigt gereffermeert gedoopt Willem Hijt. Gedoopt den 3e september 1820 in de nieuwe kerk

Wellicht is Petronella vóór 1852 met haar familie naar Wansum vertrokken en kwamen zij in 1852 weer terug in Amsterdam waar haar vader als timmerman de jonge Willem Hijt in dienst had als vijlenkapper?

Of was Petronella naar Wanssum vertrokken waar zij een tweeling kreeg en in 1852 naar Amsterdam terugkeerde om met de, haar bekende, vader te trouwen?

• g. zandberg

Dag Jerry

Nog even dit.

Op 15-04-1852 is Petronella Pits in Wanssum bevallen van een tweeling.

De eerste werd Franciscus genoemd en zijn broer kreeg de naam Arnoldus.

Dit is alles wat ik van de tweeling heb kunnen vinden.Ook onder de naam Hijt geen Franciscus of Arnoldus.

Ik houd het er nog altijd op dat ze in Wanssum in een klooster geboren zijn en misschien wel afgestaan.

Op 15-12-1852 is Petronella getrouwd met Willem Hijt. Ze waren allebei 32 jaar.

Groeten Geiske

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Geiske,

Bedankt voor deze informatie, jammer dat van de beide zoons geen verdere namen zijn te vinden, hierop kan voorlopig dus nog niet verder gezocht worden. Ik zal de informatie toevoegen,

nogmaals dank,

Jerry