De familienaam BURZIELE

• Sergio L

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sergio en heb me net aangemeld op het forum. Ik wou gelijk even binnenvallen met een vraag. Is dr een kans dat iemand hier op het forum bekend is of ooit heeft gehoord van de familie naam “Burziele”?

Ik heb een beetje onderzoek gedaan naar mijn voorouders etc. Ik kwam velen achternamen tegen die ik wel kon plaatsen, maar over de achternaam Burziele kan ik echt letterlijk niks vinden. Op google niet, op genealogie sites niet, nergens. Is het misschien een verkeerd geregistreerde variatie van Burzelai/Burzelay? Deze persoon woonde die tijd in Suriname en deze familienaam kwam namelijk wel voor onder de portugese familie's, ik weet alleen niet of deze familie ook in Suriname was in die dagen. Alvast bedankt.

Groet, Sergio

• Sergio L

Misschien heeft deze info ook nut:

Het was overigens een vrouw die de naam Burziele in mijn stamboom heeft gebracht. Rond 1874 was zij een volwassen vrouw genaamd Ketty Harriette Burziele en kreeg zij een kind samen met Julius Constantijn Hoft. Het kind kreeg de namen Cornelis Christiaan Hoft en hij kreeg weer een kind met de Joodse (ashkenasische of sephardische?) Alexandrina Lydia Rood. Misschien was zij een sephardische Jodin waarvan haar familie misschien bijvoorbeeld “Rojo”(spaans) of “Vermelho”(portugees) dat beide “Rood” betekent hebben veranderd na in Nederland te zijn gearriveerd in “Rood” en vervolgens naar Suriname zijn gegaan? Ashkenasische Joden komen oorspronkelijk niet uit Nederland en het lijkt mij daarom ook niet logisch dat een ashkenasische familie de naam Rood draagt, of denk ik verkeerd? De vader van Alexandrina Lydia Rood was Mathijs Nicodemius (de latijnse variatie van nicodemus) Rood. Misschien zegt dat ook niets over de afkomst? Inieder geval kregen de laatste twee ook kinderen waaronder mijn overgrootvader Edwin Rudolf Ludwig Hoft.

Gr

• Tinoky

Hallo SergioL,

Begrijp ik goed dat de vrouw uit 1874 uit Suriname afkomstig is? Dat zou betekenen dat zij rond 1850-1854 is geboren, en dan kan het heel goed zijn dat de naam wat verbastert. Hoe verder in de tijd terug hoe meer u dat zal tegenkomen.

De familienaam Rood kan Joods zijn, maar hoeft niet, net als de Haas bijvoorbeeld.

Even op een rijtje zetten.

Edwin Rudolf Ludwig HOFT

ouders: Cornelis Christiaan HOFT X Alexandrina Lydia ROOD

Grootouders vaderszijde:

Julius Constantijn HOFT X Ketty Harriette BURZIELE

Grootouders moederzijde:

Mathijs Nicodemius ROOD X ??

Ik help u graag verder, maar heb wat aanvullende vraagjes:

Zijn er enige plaatsen bekend, van geboorte / huwelijken / overlijden ?

Of data?

Dat maakt het makkelijker zoeken.

Is Edwin Rudolf Ludwig HOFT overleden na 1938 en in Nederland?

• Sergio L

Hoi Tinoky

De vrouw van Mathijs Nicodemius Rood was Floortje Getsen. Het is zeker dat Alexandrina Lydia Rood Joodse was trouwens. Kan ik u contacten via de mail? Dan geef ik via de mail de overige info, dat lijkt me wat handiger. Alvast heel erg bedankt!

Gr, Sergio

• Tinoky

Als u inlogt, kunt u op mijn naam klikken en dan een persoonlijke mail sturen.

Laat even weten als dat niet lukt, dan zet ik het tijdelijke even hier in het bericht.