Fotos, aktes ordenen

• Tim

Hoi allemaal

ik heb in de jaren een omvangrijke stamboom opgebouwd met ruim 10.000 personen. Nu heb ik op de computer veel gegevens, foto's, aktes staan, maar ook op papier veel aktes allemaal in 1 klapper.

Maar ik wil hier een beetje orde in brengen. Wat voor systemen (of eigen ontworpen) systemen gebruiken jullie om alle gegevens en aktes, foto's aan de juiste persoon te koppelen, op te bewaren en later ook goed weer terug te vinden.

Mvg,

Tim

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Tim,

Bij het programma dat ik gebruik kan ik foto's en dergelijke die ingescanned zijn bij het bestand van de betreffende persoon invoeren.

Tevens geeft dit programma aan iedere persoon een nummer. Je zou documentatie die je in mappen hebt zitten op volgorde van persoonsnummer in de mappen kunnen opslaan zodat je via de computer het persoonsnummer kunt achterhalen en dan via dat nummer de bijbehorende papieren documentatie kan opzoeken.

Groeten,

Jerry

• Tim

Beste Jerry

welk programma gebruik jij?

En de nummers die dat programma aan de individuele personen geeft, verspringt ook niet als je personen verwijdert of toevoegt?

Mvg, Tim

email: timvl1987@gmail.com

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Tim,

Ik gebruik het programma Personal Ancestral File van de LDS, de mormoonse kerk.

Het (engelse) programma is via het internet gratis te downloaden. (De gegevens staan dus op je computer, niet op het internet.)

In het programma krijgen alle namen die opslaat een individueel RIN nummer.

Je kan op deze manier personen terug vinden op naam, maar ook op nummer.

De persoonsnummers veranderen niet als je personen toevoegd. Mocht je een bepaald persoon uit je bestand verwijderen dan vervalt het nummer uit de lijst en de rest van de personen blijft hun originele nummer behouden..

Het is echter wel zo dat wanneer je een nieuwe persoon invoert, dan eerst de vervallen nummers weer ingevuld worden.

Stel voor ik heb 2000 namen in mijn bestand staan en ik kom er later achter dat persoon nummer 1188 niet in mijn stamboom thuishoort en ik die verwijder, dan vervalt nummer 1188. Maar zo gauw ik bijvoorbeeld 5 nieuwe personen toevoeg, dan krijgt de eerste persoon het vervallen nummer 1188. De volgende vier personen krijgen de nummers 2001 tot 2004.

Groeten,

Jerry

• Marina

Beste Tim,

Ook ik verzamel foto's en aktes etc van personen in mijn stamboom.

Wat ik gebruik voor mijn stamboom is het programma van Aldfaer.

Hier heb ik ieder persoon een persoonlijk nummer gegeven,

Je kunt dus alle archiefmaterialen per persoon/familie in een mapje bewaren en opslaan op je harde schijf. Alles is dan heel vlug terug gevonden.

Zelf vind ik dat mijn systeempje heel goed werkt, zonder een apart programma te gebruiken.

Succes met je archivering.

groetjes

marina

• Jerry N. J. Vondeling

Dat is dus precies wat ik bedoel, ;)

Alleen ik gebruik het Personal Ancestral File, in plaats van Aldfear.

P.A.F.is geen apart programma náást mijn genealogie programma.

In dit programma worden persoonsnummers automatisch toegekend.

Jerry

• Tim

Beste marina

Is het ook mogelijk om automatisch nummers aan perosnen te koppelen in aldfaer?

mvg, Tim van Luttikhuizen

• Marina

Beste Tim,

ik heb ieder persoon een identiek nummer gegevens, welke weer gekoppeld is aan een familie.

BV: je begint bij de oudeste voorouder, deze heb ik het romeinse cijfer I gegevens.

De kinderen hiervan de romijnse cijfer II III IV V etc.

De kinderen van al deze kinderen heb ik het romeinse cijfer gegeven van de ouders gevolgd door 1, 2, 3, etc

De kinderen hiervan een een oplopend cijfer, dus bv IV 1.1 enz enz.

Zo heb ik op de vast schijf van de computer voor iedere familie ook een mapje aangemaakt met de overeenstemde cijferreeks.

Hierin heb ik alle documenten/foto's etc opgeslagen.

Alles is dus heel gemakkelijk te koppelen aan elkaar en heel gemakkelijk terug te zoeken.

groetjes

Marina