uitleg persoonslijsten

• Marina

Hallo,

wie kan een antwoord geven op de volgende vraag:

Ik heb een aantal persoonslijsten opgevraagd bij het CBG in Den Haag.

Nu is mij al een aantal keren opgevallen dat er bv bij de kinderen zo nu en dan een kind wordt vermeld, dat 2x op de persoonslijst staat vermeld, met dezelfde namen.

één keer staat dit kind vermeld met voornamen/achternaam, geboortedatum en geboorteplaats. De tweede keer alleen de voornamen en achternaam. Hierbij staat vermeld “historisch”

Wat betekend dit?

Wil dit zeggen dat er een kind is geweest met dezelfde doopnamen, maar wat is overleden?

Ik hoop dat iemand mij hierop het antwoord kan geven.

met vriendelijke groet

marina

• kim

Historisch betekend dat dit kind uit huis is. Waarschijnlijk gaat dit dus om dezelfde persoon waarbij later een vermelding komt dat hij/zij niet meer op hetzelfde adres woont als de ouders.

Als het zou gaan om twee kinderen zouden er wel twee geboortedata bij staan.

• Marina

Hallo Kim,

Hartelijk dank voor je reaktie.

Het klopt dat het kind niet meer bij zijn ouders woonde. Maar dan vind ik het heel raar dat de broers van deze persoon deze melding niet hebben gekregen.

Een paar van de broers waren eerder uit huis gaan wonen en een aantal later.

De persoonslijst waarover ik het heb is van de vader van de kinderen. Op het moment van overlijden van de vader, waren allen al lang uit huis.

groetjes

marina

• Ewan

Hoi Marina,

Het komt hier en daar nog wel eens voor dat alleen de vrouwen die uit huis gaan aangemerkt worden met historisch, omdat hun naam wijzigt bij het trouwen en ze daarom moeilijker te traceren zijn. Mannen die uit huis gaan krijgen een eigen persoonskaart/ gezinskaart en die moeten makkelijker terug te vinden zijn aan de hand van de achternaam en geboortedatum.

groetjes,

Ewan.

• Marina

Beste Ewan,

Ik dank je hartelijk voor je antwoord.

groetjes

marina

• Petra

Helaas is de uitleg over de persoonslijst niet juist. Een persoonslijst bestaat uit een aantal categorieen, bv: Persoon, Ouder 1,Ouder2,Nationaliteit etc.

Als er een gegeven in een categorie veranderd dan wordt die categorie historisch. Een voorbeeld: Iemand is geboren met in de akte alleen de naam van de moeder omdat de vader het kind nog niet erkend heeft. Een aantal maanden later wordt dit alsnog gedaan en zo krijgt het kind op de persoonslijst een andere achternaam. De allereerste naam wordt dan historisch en de nieuwe naam heet dan actueel.

groet petra.