Hoe heet deze familierelatie ?

• A.M. van Blokland

Beste mensen,

Ik heb een overgrootvader van B.

Een generatiegenoot heeft een overgrootmoeder van B.

De overgrootvader en overgrootmoeder zijn broer en zus.

Hoe sta ik stamboomtechnisch in relatie met de generatiegenoot?

Bij voorbaat dank.

A.M. van Blokland

• Ewan de Bruin

Hoi A.M,

Ik heb diverse relaties als deze in mijn stamboom gevonden, maar een echte aanduiding hiervoor in het Nederlands is er denk ik niet. In het Engels wordt de term Great-grandmother/ father gebruikt en om aan te geven dat het niet een rechtstreekse lijn is wordt bijgevoegd de term once, twice or three times detached. De enige term die ik eraan kan geven is dat de overgrootouders broer en zus zijn en dat de afstammelingen gezamenlijke voorouders hebben, maar meer dan dat is er taaltechnisch volgens mij niet aan te hangen.

Veel succes.

Ewan

• Gerrit Veldman

Zie http://www.voorouders.net/help/verwantschappen/

In het Nederlands heet dit officieel gewoon achterneef of achternicht. In het spraakgebruik wordt er wel eens meerdere keren ´achter´ voorgezet om aan te duiden hoever de verwantschap terug gaat. In dit geval wordt het dan achterachterneef en achterachternicht.

Immers:

Zelfde ouders: broer/zus

Zelfde grootouders: neef/nicht

Zelfde overgrootouders: achterneef/achternicht

Zelfde betovergrootouders: achterachterneef/achterachternicht

• J.A.

In Myheritage wordt gewoon neef of nicht 3 keer verwijderd gebruikt (als overgrootouders broer en/of zus zijn). Zo weet je precies hoeveel generaties terug er een verwantschap is. Achterneef of -nicht is verwarrend want zo worden ook vaak de kinderen van neven en nichten genoemd. Dus wat Myheritage doet is misschien niet gebruikelijk maar wel heel inzichtelijk.