van Woerkens

• Maryanne

Vrienden medeonderzoekers

Bij mijn onderzoek van de de familie van Woerkens in Brabant stuit ik op Jan Hessels als voorvader. Van hem kan ik niet veel terugvinden, zo ook niet de connectie met de achternaam van Woerkens. Een Raadsel waar dat vandaan komt. Ook de geboortedatum van Jan Hessels heb ik niet kunnen vinden.

Wie geeft mij een duwtje in de goede richting? Het betreft:

Jan Hessels, geb. te Leeuwarden ???

soldaat; oudecleercooper; visteller; keurmeester

ovl. te Breda op 26 apr 1678 begr. te Breda Vanuit de Grote kerk op 26 apr 1678

tr. (1) voor 1639 met Anneke Jans (Janssen),

ovl. te Breda op 8 feb 1660 begr. te Breda Grote kerk op 8 feb 1660

Jan Hessels: Poorter op donderdag 29 november 1640 Leuwaerden.

Datum inschrijving poorter: 1640/11/29.

Naam poorter: Hessels.

Voornaam poorter: Jan.

Beroep poorter: oudecleercooper.

Herkomst poorter: Leuwaerden.

Bron: GA Breda1-1a 2112/049A (begint na pag. 053.

Ik zoek zijn ouders, zijn geboortedatum en wat zou de verandering naar de naam van Woerkens kunnen zijn?

Alvast mijn hartelijke dank

Marianne

• Ewan

Hoi Maryanne,

Op Tresoar.nl vind ik wel een Jan Hessels die in 1609 een kind laat dopen met de naam Jan. Uiteraard kan ik hier niet veel mee en je hebt dit waarschijnlijk al gevonden, maar als je iets meer weet van eventuele broers en zusters is er misschien nog wel wat van te maken. Dat hij niet de achternaam draagt is in die tijd heel gewoon.

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1609

Dopeling: Jan

Gedoopt op 1 januari 1609 in Leeuwarden

Kind van Jan Hessels en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

Dopeling : JAN of JANKE

Vader : JAN HESSELS

Bron:

Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)

Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612

Inventarisnr. : DTB 925

Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 19-12-2006

• Maryanne

Hoi Ewan

Buiten de door jou genoemde Jan Hessels kwam ik ook nog de volgende drie tegen:

Gedoopt op 14 december 1610 in Leeuwarden

Kind van Hessel Jans en niet genoemde moeder

Gedoopt op 9 mei 1613 in Leeuwarden

Kind van Hessel Jansen en niet genoemde moeder

Gedoopt op 11 november 1613 in Leeuwarden

Kind van Hissel Yans en niet genoemde moeder

Helaas kom ik er niet zo ver mee, ik kan nog steeds niet de verbinding leggen met “mijn”Jan Hessels.

Nee broers of zusters heb ik niet van hem. Ik volgde de van Woerkens lijn van vader op vader terug in Brabant, totdat ik terecht kwam bij deze Jan Hessels als vader van Lansloet (lancelot) Hessels van Woerkens. Waar de toevoeging “van Woerkens” vandaan komt, ben ik dus ook nog niet achter. De latere generatie heet dus van Woerkens, het Hessels is er na 1 generatie tussen uitgevallen.

In ieder geval blijf ik nu steken en weet niet hoe ik de verbinding kan leggen met de Jan Hessels die ik tot nu toe gevonden heb.

Als iemand een idee heeft, hoot ik het graag. Ik weet niet waar verder te zoeken en hoe ik nu verder kom.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

groetjes

Marianne

• kim

Hessel is een patroniem. De voornaam van de vader die als “achternaam” gebruikt wordt. Het is dus niet gek dat Hessels weer verdwijnt. Als het goed is krijgen zijn kinderen de patroniem Jans. Voor 1811 werden er nauwelijks achternamen gebruikt.

• Maryanne

Hoi Kim

Zijn kinderen hebben na hun voornaam de toevoeging Hessel van Woerkens. Een paar van zijn kleinkinderen hebben dan weer de naam Jan (Johannes) Hessels van Woerkens. Sommige achterkleinkinderen heten na de voornaam Hessels van Woerkens, bij enkele is Hessels dan vervallen en dragen alleen de naam van Woerkens. De latere generaties hebben dan alleen nog de naam van Woerkens.

Geen van de kinderen heeft als patroniem Jans.

Maar dit alles brengt me nog niet bij de ouders van Jan Hessel.

groetjes

Marianne