Havelaar

• Ewan de Bruin

Hallo allen,

Ik ben al jaren bezig met het uitzoeken van een moeilijke tak in mijn familie. Misschien dat iemand van jullie hier meer over kan vertellen, maar ik loop volledig dood.

Het gaat met name om de familie Kleist en de familie Havelaar.

Aanknopingspunten:

Car(e)l Wilhelm Eduard Kleist (1805, Breslau), getrouwd met Johanna (Jannetje) Havelaar (Gorinchem).

Ouders van Carl Kleist waren August Friedrich Kleist en Dorothea Stiberitz, beide uit Breslau, voormalig Pruissen. Hiervoor ontbreekt ieder spoor.

Voor de ouders van Jannetje Havelaar, Jan Havelaar en Catharina (Kaatje) Wiegel ben ik op zoek naar de trouwgegevens en de ouders. In de ene bron kom ik Gorinchem tegen, in andere bronnen kom ik voornamelijk mensen tegen met dezelfde achternaam en voornamen uit Rotterdam, maar voor mij ontbreken te veel gegevens om deze te kunnen verbinden. Misschien dat iemand dit voor me kan opzoeken in Gorinchem, want in Rotterdamse gegevens kom ik ze niet tegen. Mochten jullie een bron weten in Gorinchem dan houd ik me ook aanbevolen.

Alle gegevens van de familie Kleist wijzen erop dat er een link is met de familie Von Kleist eveneens uit Breslau, Wroclav, tegenwoordig Polen, maar ik kan de vervinding niet leggen, ondanks dat alle voornamen overeen komen met die van mijn voorouders. Mocht er iemand zijn die hier meer van weet te vertellen, vinden of heeft dan houd ik mij zeer aanbevolen.

Wat betreft de familie Havelaar zou ik het erg op prijs stellen als ik erachter kwam wie de ouders van Jan Havelaar waren. De ouders van Kaatje Wiegel en eerdere generaties zijn mij volledig bekend.

Vriendelijk bedankt,

Ewan de Bruin.

• Annemarie57

Voor alle duidelijkheid het huwelijk zodat iedereen weet naar welke ouderparen gezocht wordt:

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Het Utrechts Archief

Algemeen Toegangnr: 481

Inventarisnr: 952

Gemeente: Utrecht

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 14

Datum: 27-01-1841

Bruidegom Carl Wilhelm Eduard Kleist

Leeftijd: 35

Geboorteplaats: Breslau (Dld)

Bruid Jannigje Havelaar

Leeftijd: 30

Geboorteplaats: Gorinchem

Vader bruidegom August Friedrich Kleist

Moeder bruidegom Johanne Dorothea Stiberit

Vader bruid Jan Havelaar

Moeder bruid Johanna Catharina Weegel

• Annemarie57

Op deze site worden de ouders van Jan Havelaar vermeldt:

http://familytreemaker.genealogy.com/users/b/o/d/Eileen-Bodde/WEBSITE-0001/UHP-0173.html

• Annemarie57

Een Izaak Havelaar komt op 20.11.1771 voor in het poorterboek van Gorinchem. Hij is geboortig van Middelburg.

Of hij identiek is aan de Izaak vader van Jan weet ik niet, maar dat zal nader onderzoek wel uitwijzen.

• Ewan

Hoi Annemarie,

Deze gegevens heb ik, omdat mijn vriendin ze gepost heeft zelf in mijn bestand staan, maar verder ben ik nog niet gekomen. Ik ben zelf niet in de gelegenheid hier achteraan te gaan, maar hoop via deze weg toch nog iets duidelijkheid te krijgen.

Mocht de Izaak inderdaad uit Middelburg komen dan heb ik in ieder geval weer een aanwijzing waar ik verder moet zoeken.

Dank je voor je reactie.

Ewan.

• Marianne

Ha Ewan.

Ik kom je op diverse plekken tegen, waar je vraagt naar August Friedrich Kleist en Johanna Dorothea Stiberitz.

Kun je contact met me opnemen, dit zijn nl directe voorouders van me (via overgrootmoeder). Ik ben erg benieuwd hoe jij verbonden bent met ze en of je al iets verder bent gekomen.

Zie voor mijn (van) Kleist nakomelingen www.geneanet.org

Groet, Marianne

• Ewan

Hoi Marianne,

Ik heb wel het een en ander aan gegevens waar je misschien iets aan hebt. Dit zijn ook rechtstreekse voorouders van mij. Mocht je interesse hebben om wat uit te wisselen, dan kan je me mailen via bovenstaand adres.

vriendelijke groet,

Ewan.

• Richard Kleist

Hallo Ewan,

Sinds een half jaar ben ik via internet op zoek naar de wortels van de familie Kleist. Via de Koninklijke bibliotheek heb ik veel

kranten doorgespit en ik heb berichten kunnen vinden die teruggaan tot 1880. Ik heb een aantal namen en de onderlinge verbanden een

beetje in kaart kunnen brengen, maar het blijft nog een grote puzzel.

Sinds kort heb ik een vermoeden dat August Friedrich Kleist ook in dezelfde lijn zit, maar het is voor mij nog niet 100% zeker. Mocht dat wel

het geval zijn, dan is dat het verste punt in mijn zoektocht terug in de tijd.

Ik ben benieuwd of je voor mij nog nieuwe informatie hebt.

Met vriendelijke groet,

Richard Kleist

• Ewan de Bruin

Goede middag Richard,

Uiteraard ben je van harte welkom om mijn gegevens te vergelijken. Misschien kun je me via e-mail vertellen uit welke lijn jij afkomstig bent. Ik kan helaas niet zo veel vinden van deze familie, maar wat ik heb kan van waarde zijn om jouw lijn van afstamming verder kleur te geven.

Het is erg lastig om verder te komen in deze familie, omdat de familie al vrij snel in Breslau/Wroclau in Polen, voormalig Pruissen belandt. Ik heb diverse keren vergeefs naar aansluitingen gezocht in deze buurt, want in die stad kwamen ook de von Kleists zeer regelmatig en tot ver in de veertiende eeuw voor als voorname lui. Ik ben alleen bang dat we niet zoveel recht meer hebben op hun erfgoed, maarja, dat moet dan maar.

De oudste die ik heb staan is inderdaad August Friedrich en alle afstammelingen van hem lijken terug te vinden in Nederland, maar helemaal zeker kan ik hiervan niet zijn. Door naamsvernoemingen kan ik bijna elke voornaam uit mijn familie wel achterhalen, maar geen directe connectie leggen met andere families in Breslau in die tijd.

Ik hoop eigenlijk op een briljante ingeving of een missing link, maar de vraag is of deze nog terug te vinden is.

Vriendelijke groet,

Ewan.

p.s. mijn e-mailadres staat bij mijn naam.