familie Moes

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen,

Al enige tijd doe ik familieonderzoek in mijn eigen familie en aanverwante takken.

Echter op een punt loop ik nu vast, dat is het volgende;

De broer van mijn grootmoeders grootvader, dus van mij af de 5e generatie woonde in de omgeving van Hoogeveen,

Zijn naam was Hendrik Moes, geboren te Grafhorst omstreeks 1847. Hij was gehuwd met Jantje Lijster (geboren op 14 juni 1847)

Zij kregen (in Nederland) 5 kinderen, waarvan de laatste in 1883. Daarna zijn zij naar Amerika vertrokken en werd er nooit weer wat van hen vernomen.

Zelf kan ik ook nergens aanknopingspunten vinden. De Ellis Island files leveren niets op. Uiteraard kan in Amerika, door wellicht een schrijffout, de naam verbasterd zijn.

Wie kan mij hierin verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Jerry Vondeling

• Harrie Lamers

In de census komt Henry Moes voor in 1910 en 1920, oud 30 en 40 jaar. Familie van die uit 1847. Zijn zoon?

Wel:

1910

Moes, Henry, 30 jaar Holland, Dutch

Gertrude 30 jaar

Jeanette daughter 6 jaar Illinois, Gertrude 4 jaar, John 3 jaar, Jacob 1 1/2 jaar: alle kinderen Illinois geboren.

1920:

Moes Henry 40 jaar, Gertrude 40 jaar.

Kinderen alle Illinois geboren: Gertrude, John, Jacob, Sadia, Cinthus, Raintena. Deze census is lastig te lezen.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Harrie,

Bedankt voor je reactie, deze documentatie heb ik inderdaad ook gezien op Ancestry.com, maar daar ben ik geen lid van.

Dat deze Henry Moes een afstammeling zou zijn is een mogelijkheid, maar hij is niet één van de kinderen geboren in Nederland

dat zijn als volgt;

Margje Moes 1873

Aaldert Moes 1875

Femmigje Moes 1878

Hendrik Moes 1881

Frederika Moes 1883

Tenzij Hendrik in Amerika verbasterd werd tot Henry, maar daar kan ik natuurlijk niet zomaar vanuit gaan..

Groeten,

Jerry

• Harrie Lamers

Ga er maar gerust van uit, dat Hendrik in de VS tot Henry werd. Mijn oudoom Willem (vertrokken 1912 en ook in de census) werd er tot William. Die Amerikanen vervormen alles.

• Jerry N. J. Vondeling

Dat is juist, en Hendrik kan inderdaad tot Henry geworden zijn, maar ik ben er al achter dat er ook vanuit Zeeland een familie Moes naar de VS is vertrokken.

Dus blijft alsnog de vraag “Is het de juiste persoon” Anders heb ik straks leden in mijn stamboom zitten die helemaal geen familie zijn..

• Harrie Lamers

Dat is je waar: je moet geen familie bouwen die nooit heeft bestaan.

Ik heb nog eens in de census gekeken:

er staat: Moes, Henry J.

Misschien heb je iets aan deze tweede voorletter.

Verder staat er: in de VS gekomen 1887. Is dat een houvast? En zijn beroep is agric. Zal wel landbouwer betekenen.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Harrie,

De tweede voorletter heb ik helaas niet veel aan, zijn vader heette ook Hendrik, evenals zijn groot- en overgrootvader. Ook aan moeders kant komt er geen naam met een J. voor. 1887 zou eventueel wel kunnen omdat zij zijn vertrokken naar de VS na de geboorte van hun laatste (althans bekende) kind in 1883.

Is er wellicht in de bestanden waar je naar kijkt ook een overlijdensakte te vinden?.. Daar zouden de namen van de ouders op kunnen staan.

• Harrie Lamers

In de census van 1910 en 1920 komt maar een enkele moes-familie voor, uit Nederland, Holland. Er staat wel meer maar dat is moeilijk leesbaar. Ik wil je beide stukken wel per email sturen, maar ik heb je email niet.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Harrie,

Als je op mijn naam klikt, kom je op een pagina waar ook mijn profiel op staat, daar kun je me een privébericht sturen.

Als je me daar je mail adres wilt geven, zal ik je het mijne mailen. Je begrijpt denk ik wel dat ik niet zo mijn mailadres op het prikbord zet?

Alvast bedankt!

Groeten,

Jerry

• Anneke Pol-Snippe

Dag Jerry,

Zag je bericht over de familie Moes staan op het Genealogie Forum, en misschien heb je zelf deze gegevens ook al gevonden maar toch. Twee dochter van het echtpaar Moes/Lijster zijn gehuwd in Holland. Margje in 1894 te Emmen en Femmigje in 1910 Dalen. Je zou in Assen kunnen kijken in de huwelijksbijlagen of er iets in staat over hun ouders of ze nog in leven zijn.

Het jongste kind Frederika is overl. 04-12-1890 te Emmen.

Groet,

Anneke Pol-Snippe