molenaars families Steenbergen en Boesjes

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen,

Al enige tijd ben ik, als vrijwillige molenaar te Hoogeveen, de geschiedenis van de molens in Hoogeveen aan het uitzoeken.

Nu weet ik dat de eerste molen(s) hier gebouwd en in eigendom zijn geweest van de familie Steenbergen.

Op de molen te Noordscheschut (gemeente Hoogeveen) heeft als laatste de familie Boesjes gedraaid.

Nu stond al enige tijd geleden (in 2003) in de Hoogeveensche Courant een stukje over de molen te Gees (gem. Coevorden).

Deze molen te Gees is in 1858 gebouwd en in 1927 afgebrand. Eerst was de molen in eigendom van molenaar Steenbergen te Hoogeveen, en later in eigendom van Jan Boesjes. Tevens was Jan Boesjes winkelier, caféhouder en bijenhouder.

Kan iemand mij misschien of, en zo jah, hoe de beide families aan de Hoogeveense molenaarsfamilies verwant waren? (Van molenaar Steenbergen lijkt me dat wel erg aannemelijk.)

Overigens is ook andere informatie over deze molenaarsfamilies of molens van harte welkom.

Groeten,

Jerry

• kim

Aangezien ik zelf uit Gees kom, een leuke vraag:

Rudolphus Albertus Boesjes, de molenaar van Noordscheschut kwam uit Gees:

Rudolphus Albertus Boesjes, geboren 27 november 1883 in Gees Oosterhesselen. beroep: molenaar.

vrouw: Jantje Hilbrands, geboren te Dalen

Zijn vader was Jan Boesjes:

Jan Boesjes, beroep: winkelier, caféhouder, landbouwer geboren te Dalen 6 juli 1852, overleden te Oosterhesselen op 13-06-1933

Ouders:Rudolphus Boesjes en Annigje Kiers

Eerste vrouw: Jantienna Margrieta Koopmans

Tweede vrouw: Aaltje Lunsing

Overigens is de vader van zijn tweede vrouw (Aaltje Lunsing) molenmaker

Rudolphus krijgt in elk geval 1 zoon genaamd Jan, die later de molen overneemt.

Ik denk dat hij ook nog een zoon krijgt die Ruud genoemd wordt:

Jan Boesjes, geboren in 1917 in Gees Oosterhesselen, beroep Molenaar

• kim

Weet je ook een voornaam van de Steenbergen die je wil linken?

Ik vond wel dat Roelof Steenbergen een aantal keer genoemd wordt begin 18e eeuw als molenaar.

Het volgende heb ik vervolgens gevonden ten aanzien van Roelof Steenbergen:

1.1.1.1. Annigjen Ten Heuvel, geboren ± 1660 te Zuidwolde, dochter van Albert ten Heuvel en Marrechjen Alberts;

zij trouwt (1) ± 1685 met

Roelof Steenbergen, de jonge, geboren ± 1655 te Zuidwolde, zoon van brouwer Roelof Steenbergen, de oudere; overleden ± 1701; Roelof Steenbergen de jonge is eveneens brouwer te Zuidwolde.

Kinderen geboren

te Zuidwolde:

1. Albert

Roelofs geb. ± 1688 trouwt ± 1718 met zijn nicht Geesjen Vierkant ten Heuvel;

(zie verder 1.1.1.2.3.)

2. Willem

Roelofs geb. ± 1690 ondertrouwt 02-09-1714 Suitwolde als jm. van Suitwolde met

Femmichjen Willems, jd. van de Veltkamp.

3. Frerik

Roelofs geb. ± 1695 woont te Amsterdam

4. Roelof

Roelofs geb. ± 1700 Schulte te Havelte; trouwt 11-09-1734 Borger met Eta Hovingh

(geb. ± 1700; overl.14-04-1736).

Annigje komt vervolgens na het overlijden van haar man (ze hertrouwd overigens wel) voor in verschillende aktes. Een is vooral interessant:

Etstoelgericht: deel 38 / folio 499 / 28 juni 1712:

Verzoeker: weduwe van jonge Roeloff Steenbargen;

Onderwerp: timmeren van een molen;

Inhoud: verzoekt toestemming tot timmeren van een molen aan de Reest, omtrent de Wildenberg op Drentse bodem. Hiertegen komt verzet van Geert Arents Mulder te Zuidwolde, die denkt grote schade hiervan te ondervinden. Zijn vader was in de oorlogsjaren de molen al afgebrand en nu zou er voor de tweede maal inkomsten verdwijnen. Ook de molenaar van de Dickninger molen heeft bezwaren;

Bijzonderheden: Verzoek niet toegestaan.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Kim,

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Ik heb helaas (nog) geen voornaam kunnen vinden van de Steenbergen die molenaar was te Gees.

Wel heb ik een foto van deze molen.

De Roelof Steenbergen de Oude is mij zeer zeker wel bekend, hij kocht de eerste molen te Hoogeveen van de Graaf van Bentinck en was daarbij verplicht, dat wanneer het nodig was, hij er een tweede molen bij zou bouwen. Rond 1700 was het uiteindelijk zover, maar zoals je zelf al gevonden had, overleed Roelof de ouwere in 1701. De molen ging over naar zijn weduwe en zoon, tevens kregen zij de plicht erbij om de tweede molen te bouwen. Zij schrokken echter terug van de kosten. En het duurde nog tot 1716 voordat de tweede molen er uiteindelijk stond. Deze tweede molen is de voorganger van de huidige molen, waar ik nu vrijwillige molenaar ben.

Het verzoek van de weduwe voor het timmeren van een molen aan de Reest was nieuwe, en interessante informatie!

Helaas kan het dus nog niet zeker gezegd worden welke molenaar Steenbergen te Gees de molen heeft gezet.(Ook zijn de genoemde Steenbergens al overleden als de molen gebouwd wordt in 1858 maar het zullen ongetwijfeld nazaten zijn)

De molen van Geert Arents Mulder's vader zou waarschijnlijk tijdens de terugtocht van de Staatse troepen in 1672, zoals zoveel molens, in brand zijn gestoken om de vijand het moeilijker te maken om aan meel te komen.

Wat betreft de familie Boesjes. De molen van Noordscheschut was van 1935 tot 1948 in handen van Rudolphus Albertus Boesjes, en vanaf 1948 tot de onttakeling in 1970 eigendom van zijn zoons Jan en Ruud Boesjes

(Zie ook de database van verdwenen molens www.molendatabase.org)

Bedankt voor zover!

Groeten,

Jerry