Betekenis Familiewapen

  • Paul Terol

    Goedendag,

    Weet u misschien waar ik de betekenis van ons familiewapen kan achterhalen?

    Hierbij een scan van ons wapen:

    Tot nu toe heb ik terug kunnen vinden dat:

    kleur goud = Vrijgevigheid en verheffing van de geest

    kleur rood = Strijder of martelaar; militaire kracht en edelmoedigheid

    Strepen op het schild = aarde of land

    Paard = Gereed voor alle bezigheden voor de koning en het land

    Bel = De bevoegdheid om boze geesten te verspreiden; een havik klok duidt een die niet bang was van het signaleringssysteem zijn aanpak in oorlog of vrede.

    Ik ben ook wel benieuwd hoe oud het is en of het wapen wel “echt” is.

    Is er een boek of website waar dit soort dingen uitgelegd worden?

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Met vriendelijke groet,

    Paul Terol

  • Wilfred

    Hoi Paul,

    Dit familiewapen zou volgens de verhalen binnen onze familie behoren

    bij een niet gerigistreerd en zoek geraakte stamboom onderzoek.

    Het zou verwijzen naar een Spaanse afkomst van dit geslacht.

    Ik heb dit bij alle oude Terol takken nagevraagd, maar helaas wist verder niemand van het

    bestaan van dit onderzoek af.

    Ook in de grote archieven heb ik jammer genoeg geen sporen kunnen terug vinden van dit onderzoek, ook het wapen is

    nergens geregistreerd.

    Tijdens mijn eigen onderzoek op de naam Terol (Trol, Therol en Tirol) ben ik niet verder gekommen dan 1740 Den Haag.

    De naam is namelijk in de diverse archieven op deze wijze verbasterd.

    Ik heb er zelfs nog een beroeps genealoog uit Den Haag op gezet.

    Ook deze kon helaas niet verder komen.

    Het laatste wat ik nu heb gevonden en wat ik nog verder wil onderzoeken is de verbastering naar de naam de Roll.

    Ik betwijfel dus dit Spaanse verhaal ten zeerste, ik hoop altijd nog dat dit verhaal toch klopt want het is een mooi verhaal.

    Echter dit zoek geraakte onderzoek moet uiteraard in de zelfde archieven plaats gevonden hebben maar daar is geen spoor te vinden van een Spaanse afkomst, het spoor loopt zelfs al rond 1740 dood.

    Mvg,

    Wilfred.

    Zie ook mijn homepage www.borstel.info

  • Paul

    Beste Wilfred,

    Bedankt voor de uitgebreide informatie.

    Ik ken inderdaad ook het verhaal van mijn vader dat wij afstammen van hugenoten uit Spanje, maar meer weet ik er ook niet van.

    Als ik je goed begrijp is het voor mij vrij lastig (lees onmogelijk) om meer informatie te vinden over onze familie.

    Weet jij een website, boek of persoon waarin algemene zaken zoals de betekenis van het paard of de bel in het wapen worden uitgelegd? Ik zou heel graag willen weten wat het wapen voorstelt.

    Alvast bedankt.

    Paul

  • Wilfred

    Hoi Paul,

    Het kan zo zijn dat het wapen ooit is ontworpen door een Heraldicus dan zit er vaak een gestoelde en

    vastgelegde gedachte achter.

    Maar het kan ook zo zijn dat het een eigen ontwerp is en dan kom je toch al snel bij een deels snel

    verklaarbare achtergrond en het simpel oppimpen van het wapen.

    Zo gauw zo'n eigen ontwerp officieel geregistreerd wordt moet deze echter wel voldoen aan

    Heraldische eisen.

    Daarnaast moet er dan ook voor een officiële registratie een gedegen stamboomonderzoek overhandigd worden.

    Maar dat blijkt in dit geval dus niet zo te zijn dus ga ik uit van snel verklaarbare zaken en het simpel op pimpen van het wapen.

    Ik denk zelf bijvoorbeeld bij de bel al snel aan het beroep van Klaas ,,Flakkie'' Terol = Koster van de Hervormde kerk van Zandvoort.

    Denkende aan het verhaal over de zeer twijfelachtige Spaanse afkomst:

    Dat de kleuren komen van de vlag van de Spaanse provincie Teruel.

    Hier zou dan ook de geslachtsnaam Terol van kunnen komen (dit noem je een Toponiem).

    De bel zou dan kunnen verwijzen naar het Christelijke geloof van het geslacht Terol.

    Hier zou dan tevens de reden moeten liggen waarom dit geslacht gevlucht is vanuit Spanje naar Nederland voor de Katholieke heersers van Spanje.

    Nogmaals zelf denk ik voor als nog dat de Spaanse afkomst en dus ook dit wapen voortkomt uit een onbetrouwbaar en niet degelijk onderzoek ………..

    Totdat het tegendeel (hopelijk) bewezen wordt.

    Mvg,

    Wilfred

  • Wilfred

    Hoi Paul,

    Ben jij trouwens de zoon van Hans Terol ?

    Ik heb hem toevallig pas geleden een foto van zijn grootvader (Klaas ,Flakkie'' Terol) toegestuurd.

    Hij was al jaren op zoek naar een foto van hem.

    Helaas kon deze foto niet aantonen dat de bijnaam Flakkie kwam van de wijnvlek die op zijn gezicht zou zitten.

    Weer zo'n verhaal die ik dol graag wil bewijzen …maar ja….nog geen onomstotelijk bewijs.

    Mijn vrouw is trouwens de kleindochter van Lies Terol (Lies Pansie, de kleindochter van Kees Flakkie).

    Mvg,

    Wilfred.

  • Wilfred

    In de snelheid type ik

    Mijn vrouw is trouwens de kleindochter van Lies Terol (Lies Pansie, de kleindochter van Kees Flakkie).

    Echter Lies Pansie is de dochter van Kees Flakkie.

  • Paul

    Hai Wilfred,

    Ik ben niet de zoon van Hans, maar van Peter Terol.

    Mijn vader is de zoon van de zoon van Klaas.

    Mijn vaders opa was dus Klaas (de koster), al weet ik dit niet zeker. Mijn vader vertelde laatst toevallig dat zijn opa koster in Zandvoort was.

    Mijn opa (ben helaas zijn naam even kwijt) heeft 3 zonen:

    Henk Terol

    Peter Terol (mijn vader)

    Gerard Terol

    Indien je meer informatie wil kan ik je dat wel mailen hoor. Indien je specifieke vragen hebt dan kan ik dat bij mijn vader navragen.

    mijn emailadres is paul apenstaart terol punt nl

    Gr.

    Paul

  • Paul

    Hai Wilfred,

    even vergeten….BEDANKT! voor de informatie!

    Gr.

    Paul

  • Wilfred

    Hoi Paul,

    Jij ook bedankt !

    Groeten aan je vader van uit Zandvoort.

    Ik ben op zich niet bezig met onderzoek naar het gehele geslacht Terol (Genealogie=Stamboom).

    Alleen naar de directe stamouders van mijn vrouw (Kwartierstaat).

    Mocht ik ooit nog verder komen in Den Haag, of met het wapen of met een foto van jouw opa met wijnvlek dan laat ik wat van me horen.

    Hopelijk doe jij het zelfde.

    Groetjes,

    Wilfred

  • aryan luijben

    Zou iemand mij misschien ook de betekenis van mijn familie wapen kunnen vertellen .

    Helaas lukt het mij niet om hem mee te sturen maar ik heb het over het familie wapen van de familie luijben .

    Alvast bedankt voor de genome moeite …

    Aryan Luijben