Hallo Willem,
Ik weet niet precies wat je bedoelt met “vertalen”, maar ik zal een poging wagen. Je weet dat het hier gaat om een tweeling?
Allereerst maar even de betekenis van het woord “komparant”. De eerste paar keer dat ik het woord zag in een aangifte, vond ik het heel verwarrend overkomen……
Een komparant (nu geschreven als comparant) is iemand die voor een wettelijk vertegenwoordiger verschijnt om een akte te doen opmaken. Dit kan zijn voor een rechter, een notaris of in dit geval voor een ambtenaar van de burgerlijke stand. Dus, iemand die een geboorteaangifte doet bij de burgerlijke stand is een comparant.
Wat er in feite staat is dat Adriaan van Trier, 41 jaar, in dienst als korporaal tambour bij het vijfde regiment infanterie, en tijdelijk woonachtig in Breda, zelf aangifte deed op 08 dec 1853 van de geboortes van de tweeling Pieternella (aktenummer 391) en Adriaan (akte 392).
Getuigen (mede-comparanten), er waren 2 verplicht toen, waren:
Hendrikus Jacobus van der Maden, in dienst van de stads-belastingen, 47 jaar, en
Johannes Faes, molenmaker, 37 jaar.
Akte 391: Adriaan verklaart dat op 08 dec om 02.00 uur een kind van het vrouwelijk geslacht is geboren, met als ouders hemzelf (hij is zelf de aangever, dus de comparant) en zijn echtgenote Hillegonda Clara Anthonia Baljet. Ze noemen haar Pieternella, “zijnde tweeling met het hierna geregistreerd kind” (Adriaan, akte 392) . Het adres waar Pieternella is geboren, is de kazerne “de hooge Barakken” in Breda.
Akte 392: Adriaan verklaart dat op 08 dec om 03.30 uur een kind van het mannelijk geslacht is geboren. Ze noemen hem Adriaan, “zijnde tweeling met het hiervoor geregistreerd kind” (Pieternella, akte 391).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en dat het is wat je bedoelde…..
Zo niet, laat het me even weten.
Groetjes,
Marianne