waar moet ik beginnen

• irmana

Ik ben nog maar een leek en een echte digibeet. Maar ik wil al jaren mijn voorgeschiedenis uitzoeken. Ik weet dat mijn vader ooit iets heeft gezegd over een pastoor Wienholts. Die zou er invloed op hebben gehad. Ik heb die pastoor inmiddels gevonden op internet. Ik weet dat mijn opa Johannes Hendrikus Wienholts heette en mijn oma Berendina Johanna Kelderman. Mijn opa is geboren op 14-11-1907 (waar?) en is overleden in de gemeente Didam. Maar ik heb geen idee hoe ik op internet bij de gemeente Didam er via internet meer info over kan vinden. Is er iemand die mij wegwijs kan maken over hoe met deze gegevens tot een stamboomonderzoek te komen?

• Nico

Op www.genlias is wel wat te vinden, o.a.:

Detail resultaat: (Bruidegom)

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Gelders Archief

Algemeen Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 9034

Gemeente: Bergh

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 20

Datum: 27-04-1922

Bruidegom Johannes Hendrikus Wienholts

Leeftijd: 24

Geboorteplaats: Didam

Bruid Berendina Johanna Kelderman

Leeftijd: 19

Vader bruidegom Wilhelmus Wienholts

Moeder bruidegom Bernardina Meister

Vader bruid Bernardus Kelderman

Moeder bruid Helena Theodora van Gessel

Nadere informatie beroep bg.: landbouwer; beroep bruid: zonder beroep; beroep vader bg.: geen beroep vermeld; beroep moeder bg.: zonder beroep; beroep vader bd.: landbouwer; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

————————————————————————————————–

Detail resultaat: (Bruidegom)

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Gelders Archief

Algemeen Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 5786

Gemeente: Didam

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 11

Datum: 01-07-1892

Bruidegom Wilhelmus Wienholts

Leeftijd: 35

Bruid Bernardina Meister

Leeftijd: 27

Geboorteplaats: Duiven

Vader bruidegom Jan Wienholts

Moeder bruidegom Theodora Rasing

Vader bruid Henricus Meister

Moeder bruid Reinera van Raaij

Nadere informatie beroep bg.: eigenwerkdoende; beroep bruid: dienstbode; beroep vader bg.: eigenwerkdoende; beroep moeder bg.: zonder beroep; beroep vader bd.: eigenwerkdoende; beroep moeder bd.: zonder beroep

• Irmana

Wat verschrikkelijk lief om dit voor me te hebben opgezocht. Het wordt helaas op zijn vroegst pas het weekend eer ik weer een avond thuis ben. Maar dan ga ik er zeker mee aan de gang om te kijken of ik dit ook zelf terug kan vinden.

Het zal wel langzaam gaan want ik lig vier nachten per week in het ziekenhuis aan de nierdialyse. Maar met steeds een klein stukje moet ik toch ook een heel eind kunnen komen.

Ik zal het prikbord blijven volgen want daar kom ik ongetwijfeld tips tegen hoe iets aan te pakken.

Nogmaals heel erg bedankt voor de tip en het opzoeken van deze gegevens.

• mariannenl

Hallo Irmana,

Ik begrijp uit je vraag dat je graag zelf het een en ander wilt uitzoeken. Gelijk heb je, het is een leuke hobby die heel verslavend kan werken…..

www.genlias.nl is een genealogische zoekmachine waar de geboortes, huwelijken en overlijdens vanaf 1811 van een heleboel gemeentes in Nederland te vinden zijn. Wel is er een tijdslimiet: geboortes na 1902, trouwen na 1922 en overlijdens na 1942 (soms 1950) kun je hier niet vinden. Die gegevens zijn te nieuw en mensen kunnen nog in leven zijn. Een uitzondering hierop zijn de bevolkingsregisters. Sommige zijn wel online te vinden en gaan soms tot 1935 (dus ook de geboortes). Deze bevolkingsregisters zijn niet via Genlias te vinden.

De reden dat het vanaf 1811 is, is dat toen de burgerlijke stand werd ingevoerd. Alles van voor 1811 is te vinden in de doop-, trouw- en begraafboeken van de kerken (de zgn. DTB gegevens)

Ook hiervan is wel het een en ander op internet te vinden, maar niet op Genlias.

Zelf gebruik ik vaak http://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

Hierop is per provincie en vervolgens per gemeente te zien wat er allemaal via internet te vinden is en kun je naar de gewenste site gaan. Ook bevolkingsregisters en DTB gegevens zijn hier te vinden. En er zijn gemeentes die niet via Genlias hun gegevens op internet hebben staan, maar via een andere site. Ook dit is hier te vinden.

In jouw geval staat bijv. een index van het bevolkingsregister van Didam online. Nu gaat het om een index, dus niet alle gegevens staan er, maar je kunt er wel een heleboel uithalen. Deze bevolkingsregisters gaan per adres, dus gezinnen staan op dezelfde bladzijde. Als je je opa opzoekt krijg je een aantal bladzijden waar hij vermeld staat (hij is trouwens geboren op 14-11-1897 en niet op 14-11-1907).

Zoek vervolgens je oma op en kijk welke bladzijden ze samen hebben. Dan kun je op de achternaam Wienholts zoeken en kijken naar de bladzijdes die er achter staan. Mensen die dezelfde bladzijden hebben als die van je opa en oma zijn waarschijnlijk familieleden (kinderen als je de geboortedata goed bekijkt). Als de kinderen gaan verhuizen, worden ze vermeld op een nieuwe bladzijde.

Soms wonen er meerdere gezinnen op hetzelfde adres. In het geval van je opa woonde er ook een nicht van hem (ook een Wienholts) en haar gezin op dit adres. Haar naam vind je tussen de Wienholtsen met dezelfde pagina. Dan ga je via Genlias kijken met wie ze getrouwd is. Vervolgens kijk je weer in het bevolkingsregister op de achternaam van de echtgenoot. Zo kun je ook dat gezin vinden met de kinderen en geboortedata.

En zo is er best wel veel te vinden via internet.

Het klinkt misschien heel ingewikkeld, maar als je het een paar keer hebt geprobeerd gaat het eigenlijk vanzelf. Ga gewoon rustig alles uitproberen en als je vragen hebt of ergens niet uit komt, kun je ze gewoon hier stellen. En als je gegevens nodig hebt die niet via internet te vinden zijn, dan zijn er best wel mensen die het een en ander willen opzoeken voor je in het archief.

Groetjes,

Marianne

• w wienholts zevenaar

hallo irmana ik kan je aan een stukje stamboom helpen

groet w wienholts