Nummering foto's / aktes / personen

• timvl1987@gmail.com

Beste allemaal

Ik heb de volgende vraag / probleenstelling.

Ik heb mijn stamboom onderverdeeld in 4 takken:

Tak A - Van Luttikhuizen

Tak B - Theeuwen

Tak C - Thielicke

Tak D - Meier

Dit zijn mijn 4 grootouders. En heb 4 mappen op mijn computer waar ik per tak alle foto's, documenten etc. in heb staan van de daarbij behorende personen.

Nu heb ik ook 4 klappers met kopieen van aktes etc., ook van de 4 takken.

Ik werk met het programma Aldfaer en daar kun je iedere persoon een speciale code geven. Nu wil ik graag van de personen waarvan ik foto's, aktes etc. heb, deze namen veranderen in de speciale code. en deze ook link met Aldfaer en de gegevens in de klappers.

Maar hoe kan ik de vormgeving van die codes doen.

Als voorbeeld een persoon waar ik bv foto's en aktes van heb op zowel de computer als de klapper.

Piet van Luttikhuizen geboren Ede 26-03-1930 overleden Ede 5-12-1996. Getrouwd met Anna Hartgers geboren Barneveld 15-04-1935 overleden Ede 5-8-1990.

Kan iemand mij daarbij helpen? Ik zelf dat iets aan A - van Luttikhuizen, P. 1930-1996 (en 1930-0000 bij mensen die nog in leven zijn) - (wat voor document het is, dus foto / geboorteakte / huwelijksakte etc.)

Mij vraag dus, weten jullie nog betere vormen, of hoe doen jullie zoiets organiseren? Benieuwd naar de ervaringen.

Bedankt!

Met vriendelijke groet,

Tim van Luttikhuizen

timvl1987@gmail.com

www.vluttikhuizen.nl

• Ruud de Graaf

Beste Tim,

Er zijn meer mensen die daar over nadenken. Ik heb zo mijn eigen systeem en werkt prima en is onafhankelijk van het programma waar je mee werkt. Het gaat zo:

Ook ik heb mappen met papier en mappen op de computer. Op de computer heb ik 1 map met alle documenten. Elk document heeft een code die opgebouwd is uit en hoofdletter-jaartal-volgnummer. De hoofdletter is bijvoorbeeld een G van geboorte of H van Huwelijk, dan het jaar waarin het plaatsvond en tenslotte het volgnummer, 1, 2 enz. Je krijgt dan bijvoorbeeld: G-1955-1, H-1982-3 etc. Deze code is de bestandnaam en noteer ik op de print en bij de persoon in het genealogieprogramma. Door deze manier van coderen kan ik gemakkelijk alles uit elkaar houden en terugvinden.

Misschien heb je hier iets aan.

TIP: als je op Hyves zit, wordt dan ook lid van http://digitalestamboom.hyves.nl/

Groet,

Ruud de Graaf

• timvl1987@gmail.com

Beste Ruud

wat bedoel je met vervolgnummer? Heeft elke persoon in je stamboom een eigen gemaakt nummer gekregen en die zet je ook in de bestanden>

I gebruik Alfdaer en wil graag de bestanden ook linken met de personen in mijn stamboom. Dus dat persoon X in mijn stamboom bv een nummer heeft en dat nummer komt ook bij alle documenten van die persoon terug.

mvg,

Tim

• Ruud de Graaf

Beste Tim,

Mijn volgnummers hebben niets te maken met een persoonsnummer. De persoonsnummers gebruik ik nergens voor.

Stel dat er twee huwelijken waren in 1982 dan nummer is ze als volgt: H-1982-1, H-1982-2 etc. Deze codes noteer ik dan bij de betreffende persoon. Via de zoekfunctie kan ik alles makkelijk terugvinden. Op de print vermeld ik die code ook en berg ze geordend op in een map. Bijvoorbeeld een map voor elke stamboom en dan tabbladen voor huwelijken, geboorten etc.

Hoe het programma Aldfaer werkt, weet ik niet. Zelf gebruik ik Family Tree Builder (van MyHeritage). Hier kan je documenten op je computer aan personen koppelen aan personen, wat erg handig is.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik wel weer.

Groet,

Ruud