raatcamp ondertrouw 2 maart 1644 ondertrouw

• hans Tjerks

Ik ben op zoek naar de ouders an Hendrick Jansz Raatcamp, afkomstig uit Groningen, die op 2maart 1644 in ondertrouw is gegaan met Lijsbeth Brant afkomtig uit Dokkum,ondertrouw op 2 maart 1644 .Gegevns afkomtig uit de historie Schettens Londerhouw.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen.

B.v.d.Hans

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Hans,

Ik denk dat dat heel moeilijk gaat worden, gegevens van rond 1600 zijn allemaal afkomstig uit de doop- trouw- en begraafboeken van de kerk. De eerste vermelding die ik tegenkom in deze boeken (zie hier) is het huwelijk dat je hier vemeld. Ik had gehoopt dat misschien beide ouders werden vermeld zoals ook op de latere trouwakten wordt gedaan, maar dat lijkt niet het geval te zijn..

Gegevens over personen vóór 1600 zijn te vinden in oorkonden. Oorkonden zijn akten die dienden als bewijs van een juridische handeling en die moeten maar net zijn opgemaakt.

Wel werd overigens gemeld dat Hendrick Jansz Raatcamp bij zijn huwelijk soldaat was van beroep. Overigens kan zijn patroniem Jansz(oon) betekenen dat zijn vader vermoedelijk Jan geheten zou hebben.

Wellicht heb je hier wat aan?

Groet,

Jerry

• hans

Beste Jerry,

Bedankt voor je reactie.

Valt er in de archieven,voor zover die bestaan, van de krijgsmacht nog iets te onderzoeken.

Groetjes,

Hans

• koorn

Beste Hans,

Meneer Wolters heeft een collectie van soldatenhuwelijken gegevens aangelegd. Zie www.Mil Wiki.nl: De collectie Wolters Belangrijk bij het huwelijk van een soldaat ie te weten onder wie hij diende. Hij trok met zijn commandant/majoor/luitenant mee. Je moet het spoor van zijn zo''n commandant mee volgen, dan vind de kinderen en terug naar de plaats waar de soldaat heeft getekend, misschien ook gegevens over zijn ouders. Je moet letterlijk de troepenbeweging van het leger volgen. Simkos

• hans5cqe1

Hi Koorn,

Dank voor je reactie. Raatcamp is in ieder geval in het huwelijk getreden toen hij soldaat was.Ik zal echter bij zowel de provincie Groningen,uit deze provincie komt hij,als Friesland e.e.a. dienen na te gaan,want daar komt zijn echtgenote vandaan.Alhoewel uit Tresor heb ik deze gegevens gehaald,dus ziet het er naar uit dat in Friesland is getrouwd.

GroetjesHans

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Hans,

Dat ze in Friesland getrouwd zijn is wel zeker te zeggen, immers de site waar ik naar toe linkte in mijn eerste bericht gaf deze vermelding;

Dokkum, huwelijken 1644

Vermelding: Ondertrouw op 2 maart 1644

Man : Hendrick Jansen Raatcamp afkomstig van Groningen

Vrouw : Lysbet Brants afkomstig van Dokkum

Opmerking : hij is soldaat

Gestandaardiseerde namen: HENDRIK JANS en LIJSBET BRANDS

Bron:

Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)

Ondertrouwregister Gerecht Dokkum 1628-1646

Inventarisnr.: DTB 172

Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

Groeten,

Jerry

• hans

Beste Jerry,

Dank voor je reactie en op naar de archieven van de krijgsmacht.

Groeten,

Hans

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Simkos,

Dhr Wolter heeft inderdaad een aantal banden met soldaten huwelijk geschreven.

Echter volgens deze site bevatten deze banden informatie vanaf 1648, vier jaar na het hier gezochte huwelijk, ik denk niet dat er dan veel te vinden is in de banden van de collectie Wolters.

Tot de verplaatsing naar Harlingen op 1 maart 1644 bevond zich ook de admiraliteit in Dokkum, ik weet echter niet of de admiraliteit ook soldaten in dienst had.

Van de archieven van de admiraliteit is weinig meer over " Bij een grote brand op 12 en 13 Januari 1771 in het Admiraliteitshuis te Harlingen zijn de gehele secretarie en al de daar aanwezige papieren, documenten en scheepsmodellen verbrand en verloren gegaan weinig is er van overgebleven. Wat overbleef is naar het Departement van Marine in Den Haag gegaan. Hier woedde op 8 Januari 1844 een grote brand waarbij het nog resterende archief gedeelte bijna geheel vernietigd werd.

Jerry

• hans

Hallo Jerry,

Dank voor je reactie.

Ik ben er inmiddels achter dat mijn zoektocht problemen gaat opleverem.

Het nationaal archief te den Haag begint zo rond 1800,tresoar heeft geen archieven van de krijgsmacht en via Groningen kom ik met Raatcamp evenmin verder en zou Harlingen niet ingelijfd zijn bij Tresoar.M.i ziet het er somber uit,terwijl ik bij Lysbeth Brants evenmin haar ouders kan traceren.

Groetjes

Hans