Getuigen geboorte / overlijden

• timvl1987@gmail.com

Hallo

bij veel geboorteaktes/overlijdenaktes uit deze plaatsen maar van verschillende families zie ik steeds dezelfde getuigen terug komen? Hoe kan dit?

En ook vaak met het beroep gemeentebode? Wat is dat voor een beroep?

Mvg,

Tim

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Tim,

Bij kleine plaatsen kende bijna iedereen elkaar, misschien dat daarom iedere keer dezelfde getuigen naar voren kwamen, immers ze waren er al ‘bedreven’ in. Of dit zo is, dat kan ik je niet met zekerheid zeggen, misschien dat een ander daar meer duidelijkheid over kan geven.

Wat betreft het beroep gemeentebode, er staat toevallig een vacature voor dienstbode op het internet de omschrijving die wordt gegeven is als volgt;

Het beroep Gemeentebode is een heel klassiek beroep bij de gemeente. Je fungeert eigenlijk als de butler van het pand. Het ene moment help je bij een bruiloft, het ander moment bezorg je de post bij alle afdelingen, weer een ander moment help je bij kleine technische mankementen. Het kan zijn dat het rustig is en daar moet je ook tegen kunnen! Zo lang er mensen in het gebouw aanwezig zijn, moet er ook een bode zijn.

Kleine opsomming van de diverse werkzaamheden:

- Post ophalen van het postkantooor, vervolgens rondbrengen en ophalen bij de afdelingen, en natuurlijk de uitgaande post weer wegbrengen naar het postkantoor;

- Koffie brengen naar vergaderingen en de leden van het college;

- Lichte technische handelingen/reparaties (losse deurklink repareren, bureau verstellen, lamp vervangen etc);

- Het hebben van een bewakingsrol (het signaleren van verdachten zaken en personen in en rond het pand);

- Vergaderzalen inrichten, stoelen dragen;

- Vuilcontainers aan de weg zetten;

- Huwelijken begeleiden (gasten ontvangen etc);

- Op orde en schoon houden van de openbare ruimten.

Dit is slechts een opsomming van voorkomende werkzaamheden. Echt een manusje van alles dus!

Ik neem aan dat dat vroeger niet veel anders zal zijn geweest.

Wellicht dat je hier wat aan hebt..

Groeten,

Jerry

• Koorn

Beste Tim,

Bij mijn genealogische onderzoek heb ik deze getuigen ook zien getuigen. Het is een locaal gebruik. In provincie Noord Holland tref ik zeer veel familieleden als getuigen, maar in de provincie Friesland zeer weinig.

De wet schrijft voor dat twee getuigen moet mee brengen. De wet stelt eisen aan de betrouwbaarheid, maar niet aan de relatie. In mijn onderzoek heb ik dan ook genoteerd: get. verw. met de namen, als zijn niet verwant zijn, dan is bij de aantekening: get. onv..

Zelfs bij een huwelijk, waar bruidegom en bruid elk twee getuigen moet meebrengen, volg ik deze notatie wijze.

Het noteren van de onverwante getuigen is alleen interessant als de lokale geschiedenis van een stad of dorp bestudeerd.

Simkos

• Kim

Het was vroeger heel normaal om een persoon met een “belangrijke” functie in het dorp als getuige mee te nemen. Heel vaak was dat bijvoorbeeld ook de veldwachter