culemborg

• ria

waar onder valt Culemborg(,culumborg) steeds anders geschreven , om archief onderzoek te doen naar mijn familie de Ruiter

Ik begrijp dat sommige steden onder een andere stad staan

Hoe en waar kan ik zoeken om te weten,, onder welke steden andere steden vallen.

Rotterdam blijft Rotterdam,maar waar onder valt Oude Tonge dan weer , Middelburg???????????

Vriendelijke groeten Ria

• E.Smit

http://www.knaw.nl/publicaties/pdf/20061061.pdf

Misschien geeft het bovenstaande een oplossing voor je.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Ria,

Volgens deze site, liggen de Culemborger Doop-, Trouw- en Begraafboeken ( DTB ) die gegevens bevatten van 1651 tot 1791 in het archief van Regionaal Archief Rivierenland. Volgens de site van dit archief (hier) bevind zich dit archief en studiezaal in Tiel.

En volgens het overzicht van archieven die sinds juni 2002 door het Nationaal Archief aan diverse Zuid-Hollandse

gemeenten in eigendom zijn overgedragen (zie hier)

Zijn onderstaande documenten betreffende Oude-Tonge vanuit het Nationaal Archief overgedragen aan Streekarchief Goeree-Overflakkee (zie hier);

Burgerlijke Stand, Huwelijksbijlagen 1812-1932

Doop-, Trouw- en Begraafboeken 1662-1812

Gaarders en ontvangers der gemene middelen 1650-1806

Gaarders 1717-1805

Notariële archieven vóór 1843

Notariële archieven 1811-1893

Notariële archieven 1896-1905

Notariële archieven 1906-1915

Rechterlijke archieven 1613-1811

Registers van eigendomsovergang 1812-1818

Weeskamer 1679-1812

Misschien is het verstandig om even contact op te nemen met betreffende archieven om na te vragen of daar ook daadwerkelijk (nog) ligt wat je zoekt?

Wellicht heb je hier wat aan?

Groet,

Jerry

• liesbeth

Dopen Culemborg 1712-1735

1735-1760 Op HoGenDa

http://www.hogenda.nl/Docs/DocumentIndex.aspx?type=6&Index=C

Mvg

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Ria,

Ook in dit parenteel dat al door iemand is uitgezocht kom je informatie tegen over een familie de Ruiter, ik weet echter niet of het ook jouw familie de Ruiter is; (zie hier)

Volgens dit parenteel huwde in 1824 (Anne) Elizabeth van den Wildenburg, dochter van Hendrik Sanders van den Wildenburg en Johanna Blom. met Jacobus Johannes de Ruiter, 38 of 39 jaar oud. Jacobus is geboren in 1785 in Utrecht, zoon van Jacobus de Ruiter en Jacoba Tollenaar. Jacobus is overleden op 04-09-1853 in Culemborg, 67 of 68 jaar oud. Hij trouwde voorheen met Johanna Maria Benschop.

Via deze link vind je het (RK) doopboek van Culemborg van 1712 tot 1735

Daarin worden enkele kinderen de Ruiter vermeld, echter hun naam wordt dan gespeld als “de Ruijter”;

In 1716;

Gedoopt 25 Septembris, Stephanus, zoon van Theodori de Ruijter, en van Mechtildis Hurick

in 1718

Gedoopt 7 Aprilis, Stephanus, zoon van Theodori den Ruijter, en van Mechtildis Hendrickx,

in 1720

Gedoopt 19 Martii, Cornelia, dochter van Theodori de Ruijter, en van Machteldis Hendrickx,

in 1722

Gedoopt 5 Januarii, Henricus, zoon van Theodori de Ruijter, en van Machteldis Hendrickx,

Gedoopt 20 Decembris, Adriana, dochter van Theodori de Ruijter, en van Mechtildis

in 1724

Gedoopt 20 Februarii, Maria, dochter van Theodori de Ruijter, en van Machtildis de Ruijter

in 1725

Gedoopt 3 Aprilis, Maria, dochter van Theodori de Ruijter, en van Mechtildis de Ruijter

in 1727

Gedoopt 6 Februarii, Henricus, zoon van Frederici de Ruijter, en van Mechteldis Hendrix,

en tenslotte in 1728

Gedoopt 6 Decembris, Dirkje, dochter van Dirk de Ruijter, en van Metje de Keijser

Of dit familie is van de familie de Ruiter die gezocht wordt kan ik helaas niet met zekerheid zeggen.

• ria

Nou Jerry dit is het helemaal HAd al hier en daar wat gevonden

Maar of het de juiste was ,was de vraag

Ik zag inderdaad al een jacobus de Ruiter en Jacoba Tollenaar

Het woord /stad Utrecht had ik ook gezien

Dit rust dan op “”waarheid“”?? toch

daar kan ik toch van uitgaan

Allemaal bedankt die mij verder geholpen hebben

Zeker jij Jerry zelf als beginneling kwam ik er niet verder mee.

Was al naar het archief op de pc geweest maar wat ik ook doe geen de ruiter???Raar

Maar ik denk dat ik het fout doe.

Groeten Ria

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Ria,

De gegevens die ik hierboven heb beschreven komen uit de doopboeken van de Rooms Katholieke Kerk te Culemborg.

Deze zullen dus op “waarheid” berusten. De burgerlijke stand is pas in de Napoleaanse tijd, (vanaf 1795) in 1811 zo'n beetje op gang gekomen.

Daarvoor werden dergelijke gegevens, zoals dopen, huwelijken en begravenissen, door de kerken bijgehouden in de zogenoemde DTB (Doop-, Trouw-, Begraafboeken). Als ik het mij goed herinner is dit een beetje begonnen omstreeks 1593, dus tot die tijd zou het mogelijk kunnen zijn.

En ik tik expres kunnen want hoe dichter je bij 1600 komt hoe moeilijker het wordt om informatie te kunnen vinden. Gegevens van voor 1600 zijn meestal afkomstig uit rechterlijke documenten, en die moeten maar net zijn opgemaakt.

Daarnaast kan het zijn dat je in de computer de naam de Ruiter niet bent tegengekomen omdat ook de schrijfwijze door de loop der jaren kan zijn verandert. Zoals de Ruyter of de Ruijter. Dan als laatste wil ik nog vermelden dat, ook al zijn de namen die ik gegeven heb uit het doopboek hetzelfde als de familie die je zoekt, dat wil niet altijd zeggen dat het ook familie is Er bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid dat er in Culemborg nog een familie de Ruiter woonde, maar dat weet ik niet.

Groeten,

Jerry