Abel

• Aad

Ik ben op zoek naar de ouders van Ary Arienszn. Abel geboren 18-09-1740 te Kralingen

Hij was gehuwd op 12-10-1766 te Kethel met Aaltje Cornelisdr. van der Grijp geb. 23-09-1742 te Molenaarsgraaf

Ary is overleden 04-02-1807 te Kethel en Aaltje is overleden 11-04-1816 te Kethel

Nu krijg de ene keer als ouders Ary Abel gehuwd met Geertrui Ariens Abel en op een andere plaats staat dat de ouders zijn Arien Jans Abel en Maria Adriaansdr. Keijser

Wat zijn nu de juiste ouders en wanner en waar zijn zij geboren c.q overleden

,

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Aad, wellicht geeft de burgelijke stand van Kralingen duidelijkheid?

In de kwartierstaat van Markus Bosch wordt vermeld dat Arie Ariensz. Abel, gedoopt wordt op 18 september 1740 te Kralingen. (Doopdatum is niet persé, en ik denk ik de meeste gevallen niet, de geboortedatum) volgens dit parenteel is hij begraven te Kethel vijf februari 1807

Hetzelfde betreffende doop en geboorte geldt ook voor zijn vrouw Aaltje Cornelisdr. van der Grijp, volgens dit parenteel is zij gedoopt te Molenaarsgraaf op 23 september 1742.

Volgens de doopboeken van Kralingen, liggende in het archief te Rotterdam en hier digitaal in te zien zijn dit de gegevens;

Dopeling Ary Abel

Vader Ary Jansz Abel

Moeder Marya Ariaans Keyzer

Getuige Anna Ariens Keyzer

Plaats Kralingen

Datum doop 18-09-1740

Bron DTB Kralingen Doop gereformeerd 72

Volgens deze genealogie zijn Ary Jansz. Abeltse en Marya Ariens Keyzer te Kralingen gereformeerd gehuwd op 2 october 1735 (let op de spelling van de namen)

Volgens een site hier is Ary Jansz later weduwnaar geworden en hertrouwt;

In de dig. stamboom R'dam:

bruidegom : Arij Jansz Abel, wednr. van Maria Keijzer,

won. Hillegersberg

bruid : Geertruij Verbrugge, wed. van Jacobus Kroon,

won. Hillegersberg

otr. 2-5-1777 ; tr. 18-5-1777, Hillegersberg;

inv. 14, trouw geref.

Aangezien Arij Jansz Abel (weer anders gespeld) in 1777 in ondertrouw is gegaan als weduwnaar moet Maria Keijzer dus in of vóór 1777 zijn overleden.

Uit de huwelijksakte is op te maken dat Ary Jansz Abel bij zijn ondertrouw woonachtig was in Hillegersberg, wellicht is Maria Keijzer voor 1777 al verhuisd naar Hillegersberg en zal zij daar overleden zijn?

(zie hier)

Vandaar dat de ene bron dus Arien Jans Abel en Maria Adriaansdr. Keijser en de andere bron Ary Abel gehuwd met Geertrui Abel als ouders geeft.

Afgaand op hierboven gevonden gegevens zouden Arij Jansz Abel en Maria Adriaans dr. zijn natuurlijke ouders zijn en is Geertruij Abel, met wie zijn vader dus hertrouwt blijkt te zijn, zijn stiefmoeder.

Overigens zijn er meer gegevens te vinden van leden van de familie Abel te vinden in het Archief te Rotterdam;

http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl

Wellicht heb je hier iets aan?

Groet,

Jerry

• liesbeth

Geen antwoordt op uw vraag.

Kent u deze site. vanaf 1811. Veel akten.

Schiedam

Kethel en Spaland

http://archief.schiedam.nl/schiedamgen/

Mvg

• Aad

Ik ben gelukkig met de antwoorden die ik ontvangen heb

vr.groeten

Aad