Luitjes/westerbeek

• Gerard

Ik ben sinds enige tijd bezig met het uitzoeken van onze stamboom en ik moet zeggen, het lukt aardig. Maar ja hoe verder je in de tijd komt hoe moeilijker het wordt.

eigenlijk ben ik begonnen met de stamboom van mijzelf, en dat is de Naam westerbeek. Via een oom van mij kreeg ik een kladje met namen die terugvoerden naar 1750. De eerste persoon die de naam Westerbeek droeg, dit was Theunis Pietersz Luitjes is geboren in Oosterwolde. Deze Luitjes is later veehouder geworden in Westerbeeksloot, het huidige Frederiksoord in Drenthe, daar heeft hij waarschijnlijk de naam Westerbeek aangenomen. Via tresoar.nl, friese historische website, heb ik de geboorteakte gevonden van Theunis Pietersz Luitjes, hij was geboren in Oosterwolde in Friesland. Zijn Vader, Pieter Luitjesz was gehuwd met Tjibbechien Jannes of Johannes. terugrekenend moeten deze mensen zo rond 1725 geboren zijn. Ik heb diverse historische sites afgespeurd naar de naam Pieter Luitjes, maar verder dan de geboorte aktes van hun kinderen kom ik niet. Van Tjibbechien is helemaal geen spoor te vinden.

Wie kan mij helpen? of wie weet meer over de namen Luitjes en Jannes/Johannes van voor 1750. Mijn voorouders moeten geleefd hebben in de hoek Friesland/Drenthe/Kop van Overijssel.

NB. Mijn vader Roelof Westerbeek was getrouwd met Anna Maria Luitjes!

• Kim

Hallo Gerard,

Ik heb even snel gekeken (heb nu niet zoveel tijd) maar op tresoar staan wel wat mogelijkheden. Je moet alleen even weten hoe te zoeken.

Het is belangrijk om alleen op de naam van de dopeling (Pieter) en de naam van de vader (Luitjen) te zoeken. Eventueel een plaats/omgeving.

Ik kom met bijv. de volgende optie:

Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1720

Dopeling: Pieter

Gedoopt op 22 september 1720 in Oosterwolde

Kind van Luytien Jans, mr. timmerman en Auckie Eijntes

Opm.: De ouders wonen in Oosterwolde

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

Dopeling : PIETER of PIETJE

Vader : LUITJEN JANS

Moeder : AUKJE EINTES

Bron:

Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)

Herv. gem. Oosterwolde, Fochteloo en Appelscha, doop 1667-1811

Inventarisnr. : DTB 551

Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 19-12-2006

Dit zou gezien de tijd / plaats en de vernoeming in optie kunnen zijn. Pieter krijgt immers een dochter die Aukje (Aukien) wordt genoemd. Ik zal er vanavond of morgen nog eens naar kijken.

• Gerard

Dankje wel Kim, dit zou zeker een optie kunnen zijn en ga daar zeker op verder borduren. Soms zie je zoveel namen en jaartallen voorbijkomen dat je wel eens wat over het hoofd ziet. Want ondanks dat ik wel degelijk op de naam Pieter en alle mogelijke verbasteringen van luitjes heb gezocht heb ik deze toch totaal over het hoofd gezien. Zo zie je maar weer, 2 zien meer dan 1.

nogmaals dank,

Gr. Gerard.

• Kim

Heb toch nog even verder gekeken omdat die naam Pieter nergens voorkwam.

Waarschijnlijk namen ze het niet zo nauw qua vernoeming. De genoemde optie vernoemde namelijk ook niet volgens de regels.

Ik denk dat het toch een goede mogelijkheid is aangezien de mogelijke ouders ook een zoon krijgen die ze Teunis noemen. De grootvader van Aukje Eintes heette Pieter, dus die naam komt ook weer terug.

Veel succes met het verdere uitzoekwerk:

Pieter Luitjens x Jibbechien Jannes

Kinderen:

Trijntien 1749

Theunis 1750

Jannes 1752

Aukien 1753

Jannes 1756

Aeltjen 1759

Luitjen 1761

Ouders Pieter Luitjens?

Luitjen Jans x Aukje Eintes

Kinderen:

Pieter 1720

Aaltje 1723

Teunes 1725

Aeltje 1729

Pietertje (V) 1731

Eijnte 1735

Jan 1738

Eva 1743

Aukje Eintes is gedoopt op 01-10-1699 te Opeinde. De vader is Einte Wilts.

Einte Wilts is op 04-12-1698 te Oosterwolde getrouwd met Aaltje Pieters. Hij komt uit Opeinde en zij uit Oosterwolde.

Ze krijgen ook nog twee keer een dochter die Fetje genoemd wordt (1703 en 1704)

Einte Wilts is gedoopt op 01-06-1679 te Opeinde. Zijn vader is Wilt Joukes (belijdenis in 1678)

Wilt krijgt ook nog een dochter genaamd Wietske (1682)

• Gerard

Zo, hier kom ik al weer een stuk verder mee. Sommige namen komen nog steeds in de familie voor. Zo is de doopnaam van mijn zus Aaltje Johanna en van mijn broer Johannis Teunis.

bedankt voor het meekijken,

Gr. Gerard

nog wel een vraag, heb je wat met deze namen, of vind je dit gewoon leuk om te doen?

• Kim

Als ik weer eens vastloop in mijn eigen familie (veel onderzoek in duitsland) dan is het erg leuk om andere mensen te helpen.

Kan ik toch nog zoeken :)

• Albert

Ben al jaren bezig met onderzoek naar de familie Westerbeek. Onze voorouders zijn rechtstreekse afstammelingen van deze “Luitjes”.

• Gerard

Beste Albert en anderen.

We zijn nu 5 maanden verder en ben met mijn onderzoek flink opgeschoten. Vooral de sites genlias, drenlias en tresoar hebben mij flink geholpen. Ik ben er wel achter dat er verschillende takken Westerbeek zijn. Zelf ben ik van de drentse tak, maar je hebt ook nog een friese tak. Of er tussen de beide takken verband staat weet ik nog niet maar dat zoek ik nog uit.

Via drenlias/emigranten heb ik kunnen uitvinden dat er in ieder geval twee personen met de naam Westerbeek naar Amerika zijn vertrokken tussen 1800 en 1900, dit waren echter wel twee vrouwen dus de naam Westerbeek uit mijn lijn is daar niet voortgezet. Ze waren vertrokken naar Zeeland Michigan USA. Er is ook nog een tak Westerbeek uit Den Haag e.o maar volgens wikipedia zijn wij daar geen afstammelingen van.

Ik heb mijn stamboom inmiddels gepubliceerd op my.heritage. website www.gerardwesterbeek.myheritage.nl

mocht je zelf nog informatie hebben of vragen stuur dan een mail naar stamboom.westerbeek@gmail.com

• Albert Westerbeek

Beste Gerard,

Wij hebben dezelfde voorouders. Onze tak is rond 1830 terecht gekomen in Wapserveen (onderwijzer) en vandaar uit via Meppel (ook onderwijzer) in de Wijk gaan wonen. Vanaf 1870 waren ze veehouders in De Wijk. Ook mijn vader was boer in De Stapel. Graag zou ik gegevens uitwisselen. Ik heb alles in een stamboomprogramma Aldfaer staan.

Vriendelijke groet,

Albert Westerbeek

• Gerard

Albert Westerbeek Schreef:

——————————————————-

> Beste Gerard,

> Wij hebben dezelfde voorouders. Onze tak is rond

> 1830 terecht gekomen in Wapserveen (onderwijzer)

> en vandaar uit via Meppel (ook onderwijzer) in de

> Wijk gaan wonen. Vanaf 1870 waren ze veehouders in

> De Wijk. Ook mijn vader was boer in De Stapel.

> Graag zou ik gegevens uitwisselen. Ik heb alles in

> een stamboomprogramma Aldfaer staan.

>

> Vriendelijke groet,

> Albert Westerbeek

stuur dan even een mailtje naar stamboom.westerbeek@gmail.com