Ik ben sinds enige tijd bezig met het uitzoeken van onze stamboom en ik moet zeggen, het lukt aardig. Maar ja hoe verder je in de tijd komt hoe moeilijker het wordt.
eigenlijk ben ik begonnen met de stamboom van mijzelf, en dat is de Naam westerbeek. Via een oom van mij kreeg ik een kladje met namen die terugvoerden naar 1750. De eerste persoon die de naam Westerbeek droeg, dit was Theunis Pietersz Luitjes is geboren in Oosterwolde. Deze Luitjes is later veehouder geworden in Westerbeeksloot, het huidige Frederiksoord in Drenthe, daar heeft hij waarschijnlijk de naam Westerbeek aangenomen. Via tresoar.nl, friese historische website, heb ik de geboorteakte gevonden van Theunis Pietersz Luitjes, hij was geboren in Oosterwolde in Friesland. Zijn Vader, Pieter Luitjesz was gehuwd met Tjibbechien Jannes of Johannes. terugrekenend moeten deze mensen zo rond 1725 geboren zijn. Ik heb diverse historische sites afgespeurd naar de naam Pieter Luitjes, maar verder dan de geboorte aktes van hun kinderen kom ik niet. Van Tjibbechien is helemaal geen spoor te vinden.
Wie kan mij helpen? of wie weet meer over de namen Luitjes en Jannes/Johannes van voor 1750. Mijn voorouders moeten geleefd hebben in de hoek Friesland/Drenthe/Kop van Overijssel.
NB. Mijn vader Roelof Westerbeek was getrouwd met Anna Maria Luitjes!