herkomst naam KENNINCK

• peter kenninck

ik ben op zoek naar de herkomst en betekenis van mijn achternaam.

ik weet dat de naam uit Belgie stamt, vermoedelijk de streek rond Brugge ?!?!

de naam staat in het volgende rijtje maar ik vind hierin persoonlijk niet de verklaring waarom Kenninck

iets met Koning te maken heeft of iets met een (schutters) gilde.

(de) Koning, De Koninck(x), -ink, De Konning, -inck, De Kooning, -inck, De Coninck, -ing(h), -incq, -ynck, -ijnck, De Cooninck, De Connin©k, -ingh, -inckx, Decninck, Deconincke, -inque, (de) Keuninck, De Keunynck, -ijnck, De Ceuninck, -ynck, -ijnck, - inckx, De Cueninck, -unck, De Ceuminck, De Keninck, Kenninck, Keuningh, - ings, -in©kx, -ique, Konings, -inckx, -inck(x), -in©x, -ing(x), Könings, Conin(ck), -ynck, -inckx, -incx, -in(s)x, -ing(s), ing(x), Cooninx, Koonings, Connin(ck)x, -inck, Coni(ck)x, Konix, …

Betekenis: Bijnaam voor het hoofd van de gilde of de koning van de boogschuttersgilde.

In “De boeken van de Grote of Sint Bavokerk: een bijdrage tot de geschiedenis … Door Wilhelmina C. M. Wüstefeld”

bladzijde 76 en 77 heb ik een interessante vermelding van de naam Kenninck gevonden (1494):

url:

http://books.google.nl/books?id=shWz10mId1UC&pg=PA76&lpg=PA76&dq=gooltje+pietersdr.&source=bl&ots=4K21C0CvRH&sig=Wum-0wv7ASuW1x7QnEJq4hCtEH0&hl=nl&ei=szruTONwiZk6lumEtAo&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBgQ6AEwAA#v=onepage&q=gooltje%20pietersdr.&f=false

hierin wordt vermeld dat ene Gooltje Pietersdr. Wisse, vrouw van Willem Engbrechtsz. Het wapen van Gooltje is gedeeld, 1 in rood drie schuin rechts gestelde pijlen van zilver en 2 in zilver een rood watermolenrad. Achter haar staat haar beschermvrouwe Gudule, te herkennen aan lantaarn en duiveltje. Gooltjes moeder was een dochter uit de Kenninck-familie (wapen: in zilver een rood watermolenrad) !!!!!!!

dat familiewapen is hetzelfde als dat van de heel bekende familie RAMP, dit wapen (is het niet dezelfde watermolen???)

staat op het beroemde portret van de Jeruzalemvaarders van Jan van Scorel.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen door ideeen of commentaar

verder heb ik de naam Kenninck nogmaals gevonden in dit boek, betreffende Aernt Jansz Kenninck,

ik zie hem vermeld als kerkmeester bij jaartallen 1485, 1486, 1487,1494 en 1497

• Harrie Lamers

Inderdaad betekent Kenninck ‘koning’.

In de westerse dialecten en in het Engels werd het werkwoord ‘kunnen’ uitgesproken als ‘kennen - kinnen’. In uw geval: ‘kennen’.

Hiervan werd het tegenwoordig deelwoord ‘kunnende’ tot ‘kennende’; in het Engels ook tot ‘kennende - kinnende’. In het plat Amsterdams is het nu nog ‘kinnende’. Het Engels schrijft ‘can’, maar zegt ‘ken’.

Ook weer in de westerse dialecten en in het Engels werd de combinatie ‘n+medeklinker’ tot ng+mededeklinker.

Zo schrijft de Amsterdammer Brederode ‘gangs’ = gans en ‘hangs’ = hand. Het deelwoord ‘kunnend’ > ‘kennend’ werd in dit dialect tot ‘kenneng’ en ‘kinning’. In het Engels werd beginnend > beginning.

De uitgang -ing verhardde tot -ink. En dan hebben we uw naam: kenninck. De naam ‘koning’, kenning' betekent dus: ‘machtige’.

In het Engels werd ‘kinning’ verkort vanwege het sterke initiele accent tot ‘king’.

Heel anders ligt de zaak in de oosterlijke dialecten. daar komt voor: Besselink, Bavinck, Kormelink. Deze -ink is verwant met het Latijnse gen (genus, gene-alogie, generator) en betekent: nazaat, kind, zoon.

De naam Besselink bestaat uit drie leden: besse - l - ink. Besse = baas; l = loo = bos; ink = kind. Besselink is dus: kind van de baas van het bos. Romantisch vertaald: kind van de man die de strijd won in het bos. Maar dit terzijde.