Bode

• timvl1987@gmail.com

Hoi allemaal

ik heb in een geboorteakte uit 1844 in de gemeente Ede de moeder staan Jakobje van Westereng met als beroep bode “in de plaatselijke secretarie”. Woonden toen in Otterloo.

Wat was de plaatselijke secretatie? Waar kan ik daar meer gegevens over vinden? En wat hield het beroep bode in?

Met vriendelijke groet,

Tim (van Luttikhuizen)

• Koorn

Beste Tim,

Intikken in het zoekvenster het bode, dan komt er een bericht te voorschijn dd. 5 november, geschreven door Jerry Vondeling met een nauwkeurige omschrijving van het beroep Bode. Simkos

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Tim,

In 1783 kwamen bij een dysenterie epidemie circa 108 mensen om. Dit was enorm veel aangezien Ede in die tijd slecht rond de 600 inwoners had., Ik denk dat in 1844 Ede nog niet ontzettend veel groter was, Ede had tot 1864 zelf nog geen gemeente huis (zie hier)daarom neem ik aan dat het pand dat voor gemeentelijke zaken in gebruik was wellicht bedoeld wordt met “de plaatselijke secretarie”.

Het voormalige Meppeler gemeentehuis wordt ook nog steeds de secretarie genoemd.

Ik denk dat je voor meer informatie eens kan kijken op de site van nostalgisch Ede (zie hier)

Van het beroep bode had ik hier inderdaad al een omschrijving gegeven

Groeten,

Jerry