Nationale Militie

• timvl1987@gmail.com

Hallo allemaal

ik heb een vraag over de nationale militie, hoe dat allemaal werkte met loting etc.

Heb bv uit een huwelijksstuk van mijn bedovergrootvader een akte van de nationale militie gelderland

er staat: …. gemeente Ede van het jaar 1880, voor de lichting van het jaar 1881, is ingeschreven; dat hem bij de loting is ten deel gevallen no 15, en dat hij eenen nummerverwisslaar heeft gesteld, die op den 10 mei 1881 isingeljfd bij het 1e regiment huzaeren en vervolgens op den 8 mei 1883 met eene vrijwillige verbintenis is overgegaan bij het regiment huzaren

gegeven arnhem den 16 januari 1894…..

hoe lang was zo'n dienstplicht en wat is een nummerverwisselaar?

alvast bedankt voor jullie hulp.

mvg, Tim

• Annemarie57

Voor uitleg nummerwisselaar zie:

http://www2.historischcentrumoverijssel.nl/zoekwijzers/og/view/h12/bronnen_militie.htm

• wiert

Een nummerverwisselaar .

Bij de keuring voor militaire dienst vond er een loting plaats. Een nummerloting dus.

Als je vrijgeloot werd, was er nog een mogelijkheid dat je voor iemand anders de dienstplicht ging vervullen (tegen betaling vaak) In dat geval sprak men van een nummerverwisselaar.

Deze informatie is mij eens verteld door mijn grootvader.

• J. Otsen

Ik ben op zoek naar Willem Schultz, geboren in 1793 in Purmerend. Hij nam dienst in het leger van Napoleon en kwam in 1814 terug naar zijn vaderland, waar hij in dienst trad van de Nationale miltie, bataljonsnummer 51. Wie kan mij inlichtingen verstrekken over Willem?

J. Otsen