Gemeentearchief Ede

• timvl1987@gmail.com

Hallo

Wie hebben er allemaal ervaring met het zoeken in het gemeentearchief van Ede

Ben van plan om er binnenkort naartoe te gaan voor mijn stamboom.

Zijn er mensen met tips voor mij?

Ik ben van plan mijn laptop mee te nemen met mijn stamboom in het programma Aldfaer. Meteen alles erin verwerken? Of eerst opschrijven in WORD?

Mvg,

Tim

• Ewan de Bruin

Hoi Tim,

Mocht je voor het eerst naar een archief toegaan, zou ik je meegeven om het volgende te doen, dat voorkomt frustratie en tijdverlies:

Schrijf van tevoren op van welke personen je informatie wilt inwinnen, evt. met periode waarin ze leefden. Neem in ieder geval voldoende papier mee, in kladblokvorm is het prettigst en neem per echtpaar een blad, anders loopt het door elkaar.

Een laptop meenemen is prima, maar de meeste en beste informatie vind je meestal op microfishes en deze moet je op een ander apparaat uitlezen, hetgeen laptopgebruik bijna onmogelijk maakt wegens plaatsgebrek.

Een andere tip is, maak bij het zoeken van de gegevens notitie van waar je het vandaan hebt. Meestal, bijna altijd zijn er 10 jarige tafels waarin wordt aangegeven in welke boeken je verder moet zoeken om een echtpaar, geboorte, overlijden etc. te vinden. Als je deze bronnen niet opschrijft kun je het nooit meer terugvinden.

Volgende tip: ga systematisch te werk. Zoek de ouders van de moeder, zodat je weer een leuke naam hebt om op voort te borduren, de vaders zijn meestal makkelijker te vinden omdat deze naamdrager zijn. Zodra de achternaam niet meer voor komt van een persoon, kun je overgaan op patroniemen, maar hier gaat enorm veel tijd in zitten en je kunt dit beter voorbereiden op internet voordat je een dag of wat in het archief rondrent.

Wat ook handig is, is het meenemen van een lijstje van naamsvernoemingen. Mocht het namelijk zo zijn dat voorouders niet in het dorp te vinden zijn, dan kun je de vermoedelijke voorouders middels de vernoemingen een voornaam geven.

Geboortedata en doopdata kun je meestal wel vinden, trouw of ondertrouwdatum ook wel, en als het meezit kun je ook nog huwelijksbijlagen vinden. Overlijdensdata zijn meestal veel lastiger te vinden, kijk hiervoor eerst of ze nog getuige zijn geweest bij het huwelijk of doop van hun kleinkinderen.

Veel succes, ik hoop dat je wat aan de tips hebt.

Ewan.

• timvl1987@gmail.com

Beste Ewan

Bedankt voor je tips.

Ik denk dat ik gewoon van de gezinnen, waarvan ik informatie nog wil opzoeken (dus van de vader) een persoonskaart uit print, met daarop zijn gegevens, die van zijn echtgenoot en kinderen. Zo heb ik alle informatie kort en bondig bij me. En veel papier en potlood + digitale fotocamera mee neem en op pad ga.

Mvg,

Tim

• Ewan de Bruin

Hoi Tim,

Lijkt me een goed plan. Mocht je ergens niet uitkomen, ga dan maar verder waar je wel iets van kan vinden en probeer eerst wat onderzoek te doen op internet voordat je ermee doorgaat. Er zijn genoeg mensen op dit forum die je graag een handje op weg helpen.

vr.gr. Ewan