Opzoekvraag Woerden

• StamboomMarjan

Hallo,

Wie wil er voor mij het volgende in de archieven in Woerden opzoeken?

Ik ben op zoek naar meer informatie over Maerten Joosten Groeneschey; wanneer en waar is hij geboren, wie zijn z'n ouders en wanneer is hij overleden? Ik heb het volgende op een familiesite gevonden. Hij is op 4 januari 1657 in Zegveld getrouwd met Maria (Maechjen) Matthijssen Griffioen. Samen hebben ze twee kinderen die geboren zijn voor 13 juni 1660. Maria is een dochter van Mathijs Jansz Griffioen en Merrichgen Huijgen de Hoogh. Ze is geboren rond 1641 in Zegveld en daar overleden na 28 februari 1672. De maker van de site heeft deze gegevens overgenomen uit een familieboek en weet helaas geen verdere informatie of achtergrond. Wie wil voor mij in de DTB boeken van Zegveld kijken naar de “huwelijksakte” en eventueel verder zoeken naar meer gegevens over Maerten.

Alvast bedankt,

Marjan

• Ewan de Bruin

Hoi Marjan,

Zover ik kan zien is Maerten Joosten afkomstig van Rietveld en Maria Tijsse uit Zegvelderbroeck. Zij zijn inderdaad in het trouwboek te vinden op 4 januari 1657 te Zegveld. Het nadeel is alleen dat hiervan geen doop- trouw- en begraafregisters zijn van vóór 1677. Misschien dat ze er wel zijn, maar ik kan ze in ieder geval niet direct vinden.

in onderstaande link kan je hun trouwinschrijven vinden op pagina 11 van het eerste trouwboek, lopende van 1640-1678. Zij zijn de tweede inschrijving van dat jaar, als eerste op die pagina. Ik kan helaas geen andere gegevens vinden, maar misschien dat je de doopboeken langs kan gaan die in deze site te vinden zijn om te zien of je er wijs uit wordt.

http://www.vpnd.nl/ut/zegveld_dtb.html

Vriendelijke groet,

Ewan.

• StamboomMarjan

Hallo,

Ik heb nog twee notariele akten in Woerden die ik graag zou willen inzien. Zou iemand die voor mij kunnen opzoeken en kopieren ( uiteraard tegen vergoeding ). Misschien dat dat me meer informatie geeft waarmee ik verder kan. Of misschien dat iemand me zo kan vertellen om wat voor soort aktes dit zou kunnen gaan. Het gaat om een notariele akte van 22-10-1722 ( inventarisnr. 8568/ aktenr. 92 ) waarin een Maerten Groenescheij en Geertje Groenescheij beiden staan vermeld als borgsteller/ bloedverwant, wonende te Bekenes.

En om een akte van 7-3-1733 ( inventarisnr. 8631, aktenr. 46 ) waarin Maarten Jansz Groenescheij staat vermeld als gemachtigde en Jan Maartensz Groenescheij staat vermeld als huwelijkspartner/ bloedverwant. Misschien dat Maarten Jansz en Maarten Joosten dezelfde persoon zijn????

@Ewan; bedankt voor de tip, maar heb helaas geen verdere informatie kunnen vinden in de desbetreffende archieven.

Groetjes,

Marjan