Gewettigd bij huwelijk

• Marian

Gewettigd bij huwelijk !

Vrouw krijgt 2 kinderen in 1829 en 1831 en dragen de achternaam van de vrouw. Moeder trouwt in 1832 en kinderen worden gewettigd bij huwelijk. Wat houdt dit in ? Man is de vader van deze kinderen of niet ? Lijkt mij niet met zekerheid te zeggen. Wie weet raad ?

Op de geboorte akte van de kinderen staat vader: NN

• Simone

Hallo Marian,

Als een ongehuwde vrouw een kind kreeg dan stond in het geboorteregister vaak vermeld dat het om een ‘onwettig’ of ‘onecht’ kind ging.

In jouw geval was de naam van de vader(s) van de kinderen onbekend en toen zij trouwde heeft haar wettige echtgenoot de kinderen zijn achternaam gegeven, dus gewettigd. Dit hoeft niet te betekenen dat hij de biologische vader van de kinderen is.

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is.

Groet Simone

• Marian

Hallo Simone,

Dat vermoeden had ik al. Nergens een bewijs te vinden dat de bruidegom de vader van de kinderen is. Dank in ieder geval voor je antwoord.

Marian

• Jerry N. J. Vondeling

Volgens mij heet dit ook het kind ´echten´ (ech - ten

(echtte, h. geëcht) een onwettig kind als het zijne erkennen;

Een menselijke bastaard, onwettig kind, onecht kind of buitenechtelijk kind is een kind van een vader en moeder die niet met elkaar gehuwd zijn. Een buitenechtelijk kind kon geëcht worden wanneer de ouders alsnog huwden. Men sprak dan van een “mantelkind” omdat de bastaard met “de mantel der liefde” was bedekt. Dit is met de inwerkingtreding van de Wet op de Adeldom, op 1 augustus 1994 en het verdwijnen van de buitenechtelijke status in april 1998 in Nederland niet meer mogelijk.

(bron; wikipedia)

Omdat het kind bij het huwelijk gewettigd, of geëcht is, geef dus alleen aan dat het kind vóór het huwelijk geboren is, en zegt dacht ik niets over het feit of de vader wél of niet de natuurlijke vader is. Het is dus ook niet onmogelijk dat de vader wél de biologische vader is, met andere woorden, dat een kind geëcht of gewettigd wordt is geen bewijs voor het feit dat de vader niet de biologische vader is. Maar gezien de geboorte jaren en het huwelijksjaar en meegenomen dat er op de geboorte akte achter de vader NN staat lijkt het me wel aannemelijk.

Uiteraard kan ik het mishebben,

Groeten,

Jerry