Aaldert Moes

  • Kutte

    Zoek naar “Aaldert Moes”

    Wie kan mij iets vertellen over “Aaldert Moes, geboren op 03 nov. 1875 in Zuidwolde, Kerkenveld” (Geb akte Zuidwolde 113 dd 4-11-1875).

    Zijn vader war Hendrik Moes, geboren 1847 in Grafhorst, arbeider, landbouwer.

    Zijn grootouders waren Hendrik Hendriks Moes en Marrigje Wolters Krent.

    Hendrik Moes trouwde op 09 Maart 1872 in Hoogeveen met Jantje Lijster (geb. 14 juni 1847 te Hoogeveen, Alteveer B322). Jantje Lijster was de dochter van Aaldert Lijster en Femmigjen Botter Fik. (Geb akte Hoogeveen 100 dd 14-6-1847, Huw akte Hoogeveen 17 dd 9-3-1872).

    Ik heb ook wanhopig op zoek naar mijn “oom Hermann Moes uit Adorf” (Grafschaft Bentheim, Duitsland), die werd geboren op 01.01.1941. Waarschijnlijk woont hij in Rotterdam. Zijn ouders waren Hindrik Moes en Lamergien de Vries.

    Ook ben ik op zoek “naar een half-zus of halfbroer”. De moeder is Martina Moes geboren 25.06.1938 uit Adorf.

    Dank u ….

    Hartwig Berends

  • Jerry N. J. Vondeling

    Beste Hartwig,

    Ik zelf ben ook nog op zoek naar meer gegevens van deze Aaldert Moes.

    Mijn grootmoeder, ook een Moes, vertelde mij dat de broer van haar grootvader, de door jouw genoemde Hendrik Moes uit Grafhorst, naar Amerika zou zijn vertrokken. Ik weet dat hij inderdaad getrouwd was met Jantje Lijster, en zij kregen na hun huwelijk 5 kinderen in Nederland. Het laatste kind werd in 1883 geboren.

    Hij zou dus na 1883 zijn vertrokken naar Amerika. helaas is mij hier verder het spoor bijster. Zie ook; http://genealogie.startpagina.nl/prikbord/12521320/familie-moes#msg-12521320. Het jongste kind is in 1890 in Emmen overleden, andere dochters trouwen na die tijd ook nog in Nederland. Ik was pas nog in het Drentsch Archief, maar heb er niet aan gedacht hier verder naar te kijken, ik zal denk ik binnenkort nog eens moeten gaan..

    De andere personen die je noemt zijn mij niet bekend, maar wellicht kan iemand anders je daar mee helpen.

    Groeten,

    Jerry

  • Jan

    Hallo,

    Deze familie Moes komt, volgens mij ,niet voor in de, online, emigranten-lijst van het Drents archief.

    http://www.drentsarchief.nl/zoeken/emigranten

    In de huw. akte van Margje (1894 ) online via Familysearch.org (image 1263 ) lees ik dat Hendrik en Jantje Lijster op dat moment in Nieuw-Amsterdam wonen.

    Dus kun je het beste in het bev. reg. van Nieuw-Amsterdam gaan zoeken.

    Vr. gr. Jan

  • Jerry N. J. Vondeling

    Beste Jan, bedankt voor je berichtje.

    Zoals ik in mijn topic ook al schreef, vond ik ze ook op de passagierslijsten van aankomsten in Amerika ook niet terug, dus ik begin daar een beetje aan te twijfelen.

    Binnenkort toch maar eens de bevolkings registers induiken..

    Waar vind je overigens de huwelijks akte op Familysearch?

    Ik krijg hem niet boven water..

    groeten,

    Jerry

  • Kutte

    Aaldert Moes + Gese Evers

    Aaldert Moes was waarschijnlijk op 12 Oktober 1899 met Gese Evers getrouwd. Gese Evers is geboren op 16. September 1877 en stierf in 1956. Aaldert Moes had (ik denk dat) een kind (mijn grootvader): Hendrik Moes, geboren op 09 Januari 1902 in Georgsdorf (Duitsland), overleden op 03 dec 1991 in Georgsdorf. Andere kinderen van Aaldert Moes zijn mij niet bekend.

    Wie weet meer gegevenss van Aaldert Moes? Is Aaldert Moes zelf al geëmigreerd naar Duitsland; waar zijn Aaldert Moes en Gese Evers gestaorben? Aaldert Moes is overleden op 06. Juli 1945.

    Dank u ….

  • H.

    Mijn reactie is wel een beetje laat(inmiddels ben je wel al veel verder met het uizoeken) maar ik ben sinds kort op zoek naar familie van mijn moeder, Frederika Moes.

    Haar ouders waren Aaldert Moes en Gese Evers. Van Aaldert kan ik niets vinden maar van een Gese Evers die geboren is op 16 september 1877 heb ik een overlijdens akte gevonden op www.allefriezen.nl dat zij  overleden is op 5 februari 1949. Ik kan mij herinneren dat mijn moeder mij vertelde dat haar moeder vanuit Duitsland naar Oudemirdum is gegaan. Of dit om dezelfde persoon gaat weet ik niet.

    Ook weet ik dat wij in Duitsland een oom hadden die bij ons thuis  Moes Hennik werd genoemd. Daarnaast woonde er nog een zus in Nordhorn, Jantina, die getrouwd was met een Brink. Daarnaast was er nog een zus getrouwd met een van der Velde die woonden aan de Bladderswijk, Nieuw Dordrecht  en er moest nog een broer zijn. Gese Evers had ook nog een zoon(volgens de duitse website was ze niet getrouwd) genaamd Herman Evers geb. 16-09-1899 overleden tijdens de tweede wereld oorlog in Belgie op 16-09-1943

    Zover een reactie misschien komt er wat uit