Wat is de oorsprong van deze naam: Van Bockhove (zonder n)
Groetjes en bedankt!
Best van Bockhove,
Een familie naam is vaak ontstaan door vernoeming naar de voorouders, het beroep dat men uitoefende of de plaats of streek waar de voorouders woonden.
In het familie namen woorden boek waar ik in een ander topic ook al naar linkte (zie het woordenboek hier) wordt de volgende verklaring gegeven;
Bokhoven Van, Van Bockhoven, Van Bochove, Bucquove, Verboe©khoven
Familienaam uit de plaatsnaam Boekhoef in Tielt (West-Vlaanderen), Bokhoven (Noord-Brabant) of Boekhof in Komen (Henegouwen).
Al staat de naam met uw spelling er niet tussen, Ik mag aannemen dat de oorsprong van de naam Bockhove dezelfde zal zijn als die van Bockhoven met een n of Bochove zonder k.
Of deze herkomst ook voor uw familie geldt, kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar wellicht heeft u hier iets aan?
Met vriendelijke groet,
Jerry
Als je op http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?nfd_naam=Bockhove,%20van&info=aantal%20en%20verspreiding&operator=eq&taal= kijkt, dan blijkt dat “van Bockhove” (in die spelling) een erg zeldzame naam is, er waren slechts 6 naamdragers in 2007, in 1947 waren dat er nog 15.
Volgens deze website is de naam een toponiem, d.w.z. dat de naam is afgeleid van een plaatsnaam of veldnaam, zoals Jerry Vondeling al heeft aangeveven.
Heel veel mensen die “van Bockhove(n)” of “van Bochove(n)” heten, blijken voorouders uit Oud-Beijerland te hebben. Zij woonden in een gehuchtje onder Oud-Beijerland, dat Zinkweg heet. De oudst bekende voorouder is Aart Anthonisz. van Bochove, die rond 1600 daar in de polder woonde.
Of jij ook van die familie afstamt, moet door archiefonderzoek blijken, dat kan je zo niet zeggen alleen op basis van de spelling van een achternaam, want die spelling zegt niet zo veel, die lag helemaal niet zo vast tot in de vroege 19e eeuw. Toen zijn de namen pas “vastgezet” en veranderde de spelling niet meer, door de invoering van de burgerlijke stand in 1795/1811.
Groeten,
Lars Roobol
http://www.familyaffairs.nl
Mijn moeder was een Bochoven (zonder van). Haar zuster heeft 10tallen jaren besteed aan de Bochovens. In de 14de eeuw leefde in het plaatsje Bokhoven(N.Brabant in het land van Heusden en Altena) de baron van Bokhoven. Of wij daar van afstammen is nooit volledig vastgesteld. Er is n.l. een hiaat van ong. 2 eeuwen met de Bochovens uit Oud-Beierland. Op een schutterstuk van Frans Hals nl ,, de magere compagnie,, staat een Bochoven geportretteerd.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?