JAUTZE

• Maryanne

Johann Jautze, ook wel Johannes Jautze met of zonder toevoeging van de tweede naam George, overleed in Den Haag op 02-08-1832, volgens zijn overlijdensakte was hij geboren in 1757 in Bohemen.

Hoe kom ik nu verder terug?

Waar moet ik zijn voor het archief Bohemen?

Wie helpt? Alvast bedankt

Marianne

PS van het gezin van Johann in Nederland heb ik alle gegevens, het gaat om het onderzoek in het buitenland naar de geboorteplaats en de ouders van Johann (Georg) Jautze.

• Marian

Je bent op zoek naar de geboorteplaats ? Dat wordt een puzzel !! Heb je de huwelijksakte in gezien ? Mogelijk dat hier een andere aanwijzing in staat dan in de overlijdensakte. Een andere mogelijkheid is om te zoeken in secundaire bronnen, is er en testament opgemaakt ?

Succes, Marian

• Maryanne

Hallo Marian

Op 7 februari 1825 is er voor de rechtbank ‘s-Gravenhage een akte opgemaakt waarin Johan Georg Jautze de namen van zijn (klein)kinderen, in verschillende akten verkeerd geschreven, corrigeert. In dezelfde akte geeft Johan George aan dat hij geboren is te Ilmstad, Bohemen en dat hij bij de Zwitsersche Garde heeft gezeten en thans armevader in het bestedelingentehuis in ’s-Gravenhage is. Ook geeft hij aan zijn doopakte kwijt te zijn maar kan wel een paspoort overleggen afgegeven dd 18 augustus 1782, door de lt. kolonel van de zw. garde.

In zijn huwelijksakte en in zijn overlijdensakte worden Beemen Bohemen Oostenrijk genoemd.

Zowel Ilmstad Oostenrijk als Beemen Oostenrijk zijn onbekend en worden door het Oostenrijks archief als onbekend en niet bestaand aangegeven.

Inderdaad, een naald in de hooiberg. Ik hoop nog altijd op een toevalstreffer.

Bedankt voor je reactie

Marianne

• Han

Hallo Maryane,

Heb je al gezocht op de site van “the Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints”? Ook wel genoemd Mormonen. De leden van deze kerk filmen, of hebben al verfilm, over heel de wereld de kerkboeken. Rijksarchieven maken er ook gebruik van door deze opnamen van plaatsen, welke onder hun resort vallen,in hun archief op te nemen.

Leden van de kerk hebben ook de tekst van de boeken uitgetypt. Die vindt je terug op hun site. Als er een kerk van de the Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints bij je in de buurt is, kun je daarheen gaan. Zij zullen je tekst en uitleg geven hoe je terug kunt vinden hetgeen je zoekt. De verfilmde boeken zijn namelijk allemaal op CD gezet. Die kun je inzien door uit een catalogus te kiezen welk boek je wilt hebben. Het inzien duurt wel even want de CD moet uit Frankfurt of Salt Lake City komen. Ook moet je er niet tegen op zien te turen op hetgeen er staat. De boeken zijn allemaal in oud schrift gesteld.

Op Internet is de nodige informatie terug te vinden. Zelf ben ik bezig geweest met mijn Duitse voorouders in Backnang te achterhalen. Heel leuk om te doen en ik kwam tot 1649.

Succes ermee.

Han