Ik zoek 2 zusjes Kooiman

• A.G. Kooiman Azn

Willem Kooiman, geb. Schoonhoven 12-11-1867, overl. B.o.Zoom 11-081920, zv v Willem

Verheij Kooiman en Jozina M.C. Schepp; tr. Breda 15-08-1911 Margaretha Johanna Pan,

geb. Sittard 30-10-1891, overl. Haarlem 12-05-1947, dr v ???? en ????.

Willem had uit een eerdere relatie met een Indische vrouw 2 dochters, hun roepnamen wa-

ren Josje en Willy (verm. Jozins Maria Cornelia en Wilhelmina Suzanne Gerdina) . Vader

Willem had meerdere zusters met fraai klinkende namen, keuze genoeg. Hij heeft zijn 2

Indische dochters in Holland erkend en gewettigd (geecht) als zijnde zijn dochters, vermoe-

delijk in de tijd rond zijn huwelijk met M.J. Pan.

Een der dochters zou later geh. zijn met ene van der End of Ende ?

Willem en Margaretha vertrokken kort na hun huwelijk weer naar het voorm. Ned. Indie waar

op 31-07-1912 te Pabatoe (O.K. Sumatra) zoon Jacob Willem werd geboren (overt. B.o.

Zoom 02-05-1921 ??). Wie kan en wil mij helpen aan gegevens van de 2 zusjes???

Bij voorbaat hartelijk dank!!!! P.S. Toen het e.pr Kooiman - Pan naar Indie vertrok zouden

de 2 zussen achtergebleven zijn onder de hoede van Grootmama Kooiman - Schepp.

• liesbeth100

Dag mevrouw of meneer Kooiman

Geen antwoord op uw vraag, allen een aanvulling van ouders.

Margaretha Johanna Pan,

geb. Sittard 30-10-1891, overl. Haarlem 12-05-1947, dr v ???? en ????.

Haar ouders zijn:

Vader bruid Cornelis Hendrikus Pan

Moeder bruid Minke Uitenhage de Mist

Mvg

• liesbeth100

Dit is zo goed als zeker een van de kinderen

Bron Genlias.

Detail resultaat: (Bruid)

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Noord-Hollands Archief

Algemeen Gemeente: Amsterdam

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: reg.7H;fol.37v

Datum: 18-12-1924

Bruidegom Gerrit Sijbrand Endt

Leeftijd: 27

Geboorteplaats: Zaandam

Bruid Josina Kooiman

Leeftijd: 21

Geboorteplaats: Pabatoe in Dehli (Nederlands Indië)

Vader bruidegom Hendrik Endt

Moeder bruidegom Johanna Elize Everdina Dekker

Vader bruid Willem Kooiman

Moeder bruid Wie Kim Nio

Nadere informatie Echtscheiding 09-07-1934.;beroep Bg.:houthandelaar

Helaas staan de huwelijken 1924 nog niet op Genver FS, http://www.genver.nl/fs/nh/0363h.htm

anders zou u in de bijlagen kunnen kijken of de formulieren er bij zitten.

Misschien zou iemand voor u in het archief Amsterdam willen kijken naar de huwelijks bijlagen.

Dan heeft u meteen de geboorte datum, plus akte van erkenning. Die zouden dan bij het huwelijk moeten worden ingeleverd.

• A.G. Kooiman Azn

Geachte Mw Liesbeth (100)

Hartelijk dank voor uw reacties op mijn vragen waar ik al sinds 1977 mee bezig ben. Niet dagelijks weliswaar maar toch!

En zo roept een antwoord nieuwe vragen op. Mocht er een nieuwsgierige geinteresseerde meegelezen hebben en tevens

“vaste klant” zijn in het A-damse archiefwezen en eens een kwartiertje over heeft….???!

Overigens heeft uw antwoord ook een fout aan het licht gebracht betreffende mijn overlijdensdatum van Willem K. Ik wist

dat zij gescheiden waren maar als dat plaats vond in1934 kan hij niet overleden zijn in 1920.

Het e.pr Kooiman - Pan kreeg te Pabatoe op 31-07-1912 een zoon, Jacob Willem, die op 02-05-1912 te B.o.Zoom ???

zou zijn overleden. Het beroep houthandelaar in 1924 komt dicht in de buurt van zijneldersvermelde fuctie van secreta-

ris bij de Deli-mij.

Mw Liesbeth (ik geloof absoluut niet dat u 100 bent), nogmaals mijn hartelijke dank, mvrgr, Ad G. Kooiman Azn.

• liesbeth100

Dag Ad.

Ik denk dat u nu een foutje maakt.

Niet Willem K

Overigens heeft uw antwoord ook een fout aan het licht gebracht betreffende mijn overlijdensdatum van Willem K. Ik wist

dat zij gescheiden waren maar als dat plaats vond in1934 kan hij niet overleden zijn in 1920.

Maar Gerrit Sijbrand End en Josina Kooiman zijn 1934 gescheiden.

Het e.pr Kooiman - Pan kreeg te Pabatoe op 31-07-1912 een zoon, Jacob Willem, die op 02-05-1912 te B.o.Zoom ???

zou zijn overleden.

Gevonden

De org. akte

http://www.markiezenhof.nl/index2.php?Itemid=36&option=com_genealogie_zoeken&sub=bron&id=1323873&entiteit=persoon

Gemeente Bergen op Zoom

Brontype Boek

Type register Burgerlijke Stand vanaf 1811 - Overlijdensregisters

Archiefnummer 29

Archiefnaam Burgerlijke Stand Bergen op Zoom

Inventarisnummer 391

Registernaam Overlijdensregister 1921

Code BOZ201000361

Periode register 1921

Aktenummer 84

Diversen geboren te Padang (Indonesië) wonende te Haarlem

Plaats overlijden Bergen op Zoom

Datum overlijden 02-05-1921

Overledene Jacob Willem Kooimans

Leeftijd 8 jaar

Vader overledene Willem Kooimans

Moeder overledene Margaretha Johanna Pan

Wel deze te Halsteren

ron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Brabants Historisch Informatie Centrum

Algemeen Toegangnr: 550

Inventarisnr: 1362

Gemeente: Halsteren

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 93

Overledene Willem Kooiman

Overlijdensdatum: 11-08-1920

Vader Willem Kooiman

Moeder Jozina Maria Cornelia Schepp

Partner Margaretha Johanna Paer

Relatie: echtgenoot van

Het beroep houthandelaar in 1924 komt dicht in de buurt van zijneldersvermelde fuctie van secreta-

ris bij de Deli-mij.

van de End was houthandelaar.

Opzoekvraag archieven.

http://genealogie.startpagina.nl/prikbord/4248875/opzoek-vraag-archieven#msg-4248875

Mvg

• liesbeth100

Geboorten extracten Willem Kooiman en mevrouw Pan

https://www.familysearch.org/search/image/show#uri=https%3A//api.familysearch.org/records/pal%3A/MM9.1.i/dgs%3A004688735.004688735_01084

Mvg

• A.G. Kooiman Azn

Hallo Liesbeth,

Toen ik gisteravond de P.C. afsloot had ik al het gevoel uw gegevens hier en daar

verkeerd geinterpreteerd te hebben. E.e.a. weer opstarten leek mij niet noodzakelijk

, morgen (vandaag dus) was er weer een dag. Dat u tot de vroege vogels behoord

kwam niet in mijn hoofd op. Evengoed bedankt voor de correctie.

In een inmiddels licht grijs gekleurd verleden - 1977 of daaromtrent - verzocht ik de

meest voor de hand liggende gemeenten - Breda en B.o. Zoom - om enige info

betreffende het gezin Kooiman - Pan. In het ene geval moet een reactie nu nog

komen, in de andere gemeente verwees men mij naar wat men nu de wet op de

privacy en door iedere gemeente naar eigen inzicht werd toegepast. Of niet!

Ik liet het rusten maar wil nu wat meer puntjes op evenzoveel i "s gaan plaatsen.

In uw 1e reactie vroeg u zich af of ik een heer dan wel een dame was. Welnu, het

1e moeten anderen beoordelen, het tweede ben ik duidelijk niet hetgeen moge

blijken uit het Azn (lees: Andrieszoon) achter de naam. Ik had eigenlijk verwacht

dat in genealogenland meerdere (amateur)genealogen dit zouden gaan toepassen.

Tenslotte is het een oud gebruik - helaas de laatste 50 jaar bijna verdwenen - en

daarom m.i. best wel “herinvoerwaardig”.

Beste Liesbeth, nogmaals hartelijk dank voor uw gegevens, ik ga MIJN fouten ver-

wijderen en mij in een hoekje zitten schamen. Mvrgr………………………Ad K Azn.

P.S. Als Azn weer mag, waarom dan b.v. Ldr niet??!!!

• liesbeth100

Dag Ad.

U hoeft zich niet te schamen.

Vergissingen zijn menselijk toch, ondertussen was ik er achter dat u van het mannelijk geslacht was.

Als het maar weer goed komt, met de namen en data.

Hartelijke groet,

Liesbeth

• A.G. Kooiman Azn

Hallo Liesbeth.

“Alles sal rech kom” zei Paul Kruger ooit maar hij vergat er bij te zeggen voor wie. “Onze” Willemien stuurde de Hr Ms

Gelderland om hem te redden, zowel van sommige boeren als de “Rooij- of Roodjacks”.

Wie werkt maakt fouten! We kennen allemaal wel iemand die nooit fouten maakt!? Doorgaans uitermate iritante personen.

Hoe dan ook, ik ga ook nog op zoek naar zusje Willy (Wilhelmina ?). Deze twee dames zijn de enigen van 4 voorgaande

generaties die voor nageslacht gezorgd kunnen hebben. Zij waren nichtjes van “Dzjobs” Ising (zie pag. 09, dd 19-01-1911)

en vormden een buitengewoon interessante familie.

Nogmaals mijn hartelijke dank, en tot wederdienst bereidt indien daartoe mogelijk. Met hart. groet, …………….Ad G. K Azn

• Jan

Hallo,

Even bij de huw. bijl. gekeken van Josina.

Daar wordt vermeldt dat zij 27-Maart-1903 is geboren.

Er zit geen extract uit haar geb. akte bij maar een akte van bekendheid.

Verder zit er extract bij uit het Reg. der besluiten v.d. Gouveneur-Generaal v. Ned-Indie waarin staat dat op verzoek van W. Kooiman op 25-Maart-1904 te Buitenzorg de erkenning is goedgevonden.

Verder heb ik nog even in het bev.reg. van Haarlem gekeken op de kaart van de stiefmoeder Pan en daar de verm. 2e dochter gevonden.

Zij heet Nelly Jenny, helaas staat er een streep door haar geb. datum maar volgens mij staat er 03-11-1904.

De geb. plaats is mij niet duidelijk, er staat zoiets als Tebing Aingi N-O-I

Zij vertrekt op 13-6-1925 naar A'dam.

Vr. gr. Jan