Beste mede-genealogen,
Graag leg ik aan jullie mijn navolgende vraag voor, in de hoop dat iemand mij verder kan helpen…
Mijn oudst bekende voorvader (met zekerheid) is Arij van Riemsdijck, welke te Varik (Gelderland) in 1727 in het huwelijk trad met Grietje Visser/Visscher. Deze Grietje was afkomstig van Rotterdam alwaar zij geboren was als dochter van Hermanus Visscher en Anna Aghte. In het Rotterdams Archief staat Grietje overigens vermeld als Margarieta/Margaretha….
Arij en Grietje kregen in de periode 1729-1733 een drietal kinderen welke te Varik geboren werden.
Deze kinderen waren: Hendrik, Samuel en Nieske van Riemsdijk. In 1733 vertrok Arij (in het lidmatenboek vermeld als Adriaan) naar Amsterdam en het doopboek van Amsterdam leert ons dat Arij en Grietje in 1736 nog een zoon kregen welke Jan genoemd werd (gedoopt 23-12-1736 in de Zuiderkerk)
Tot zo ver even de gezinssamenstelling van het gezin van Riemsdijck/Visser
Tot voor kort was ik er van overtuigd dat Henderick Arijenszn van Riemsdijck en Nieske Willemsdr van Inpelen (Empel) de ouders moesten zijn van Arij van Riemsdijck. Ik baseerde mij daarbij op het feit dat uit het huwelijk (Varik december 1698) van Henderick Arijenszn van Riemsdijck en Nieske Willemsdr van Inpelen een zoon (Arien) werd geboren welke te Varik werd gedoopt op 6 november 1701. Ook het feit dat twee van de vier kinderen van Arij en Grietje vernoemd lijken te zijn naar de eerdergenoemde Henderick Arijenszn en Nieske, gaven mij de overtuiging dat zij de ouders van Arij moesten zijn.
Echter, op 2 juni 1704 werd te Varik ene Adrianus van Riemsdijck gedoopt als zoon van Aert Arijenszn van Riemsdijck (zeer waarschijnlijk een broer van Henderick Arijenszn van Riemsdijck) en Jesintie Cornelisdr. van Os. Omdat er in Varik verder helemaal niets meer terug te vinden is van deze Adrianus, hou ik sterk rekening met de mogelijkheid dat deze Adrianus van Riemsdijck dezelfde persoon is als de in 1733 naar Amsterdam vertrokken Adriaan van Riemsdijk. En wanneer dit het geval is, dan Zou Grietje Visser dus gehuwd geweest zijn met de in 1704 gedoopte Adrianus van Riemsdijck.
Het probleem is dat ik heel weinig aanknopingspunten vind met betrekking tot de ware identiteit van Arij van Riemsdijck. Bij zijn overlijden in 1742 te Rotterdam wordt geen melding gemaakt van zijn leeftijd, waardoor ook zijn geboortejaar niet vast te stellen is. Ik sluit niet uit dat er in notariële archieven iets terug te vinden moet zijn m.b.t. deze Arij, maar weet dus even niet waar ik het beste kan zoeken.
Op het internet, en met name in Geneanet, wordt zeer makkelijk aangenomen dat Henderick Arijenszn van Riemsdijck en Nieske Willemsdr van Inpelen de ouders moeten zijn van Arij van Riemsdijck, maar een bron…. dat is wat ik wil zien!
Ik sta graag open voor suggesties van mijn gewaardeerde mede-genealogen….
J.E. van Riemsdijk
www.familiegeschiedenis-van-riemsdijk.webs.com