2e regiment huzaren

  • Johan Looijen

    Nanning van Herwijnen, geb.Almkerk 15-04-1896. Op 2 nov.1916 ingelijfd als dienstplichtige (huzaar) van de lichting 1916 bij het 2e Regiment Huzaren, gelegerd te Breda of Tilburg. Ingaande 18 nov.1918 met gewoon verlog in afwachting van groot verlof. Demobilisatie 1 okt.1919. Hebben van hem een foto in uniform der huzaren.

    Welke kazerne was hij gelegerd.

    Graag zou ik wat meer willen weten over de geschiedenis der huzaren (in bijzonder het 2e reg)in die tijd..

    Hartelijk dank voor event reactie.

    Johan Looijen

  • hefra

    In Tilburg opgekomen en ook afgezwaait. Huzaren zaten pas in 1922 in Breda.

    mvg Hefra

  • Hefra

    De huzaren waren gelegerd in de Kromhoutkazerne.

    mvg hefra

  • Martin

    Geachte heer,

    Mijn opa was in 1919 oppasser bij een ritmeester uit het Tweede Regiment Huzaren. Hij is in de tachtiger jaren van de vorige eeuw wel eens naar een reünistenvereniging van zijn onderdeel geweest (en ontving daarvan ook een tijdschrift), maar ik weet niet of die vereniging nog bestaat. De traditie van het Tweede Regiment werd voortgezet door het Regiment Huzaren Prins van Oranje (zie http://regimenthuzarenprinsvanoranje.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=2). Maar of dat inmiddels ook wegbezuinigd is… Er is (was?) ook een museum van de cavalerie, waar men veel weet over de traditie van de regimenten. Misschien dat deze informatie u iets verder helpt bij uw zoektocht.

    Vriendelijke groet, Martin

  • E. Zaanen

    Dag heer Looijen,

    Mijn grootvader werd in 1915 ingelijfd in het 2e Reg. Huzaren als loteling van de lichting 1914 uit Rotterdam, en naar verluidt gelegerd in Sint Oedenrode. Ben wel altijd benieuwd of daarover nog nadere informatie (foto's bijvoorbeeld) te vinden zijn.

    Bij demobilisatie in 1919 werd hij overgeplaatst.

    Als u foto's hebt van groepen huzaren tussen 1914 en 1920 zou ik die graag een keer bekijken!

    Met vriendelijke groet,

    E. Zaanen (Dordrecht)

  • Marzenka

    Ik ben nieuw hier en moet nog uitproberen hoe het werkt. Ik zoek de dienstgeschiedenis van mijn vader, P.J.F. Pala die voor zover ik weet in 1905 toetrad als stafmuzikant bij het 2e Regiment Huzaren. Ik weet niet waar.