emigratie Zuid Afrika omstreeks VOC - tijd

• Andre Vrieselaar

Beste lezer,

Een aantal familieleden is in de periode 1785 - 1810 naar Zuid Afrika vertrokken.

Bijvoorbeeld is een familielid Albertus Vrieselaar met de VOC in 1791 naar Kaapstad - Simonstown gegaan en hij is daar een van de stamvaders van de Zuid Afrikaanse Frieslaar´s geworden. De vaart van Nederland naar Zuid Afrika met de tijdstippen etc was prima weergegeven via VOC-opvarenden.

Nu zijn er nog een of twee Vrieselaar´s of Frieslaar´s in die periode naar Zuid Afrika gegaan, maar waarschijnlijk iets later of niet via de VOC (die beeindigde haar activiteiten in de ´´Franse Tijd´´). Wie kan mij vertellen waar ik die betreffende gegevens kan vinden ???

Wel heb ik in het Staatkundig Dagblad van het Departement Zuiderzee van 05 november 1813 gelezen dat een Jean Frieselaar zich moest melden aangezien hij een bedrag van circa f. 300 tegoed had als matroos. Voorwaar een heel bedrag en aangezien hij zich nog niet gemeld had, verwacht ik dat hij nog in Zuid Afrika zat en daar waarschijnlijk ook is gebleven.

Wie kan mij helpen danwel vertellen waar ik deze bemanningsgegevens / opvarendengegevens zou kunnen vinden ???

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

Andre Vrieselaar, Aalten

• Dik

Hallo André

Is het jou ook bekend wat de naam van het schip is waarmee zij zijn vertrokken?? Er zijn lijsten genoeg, maar welk schip was het???

Zijn het mensen geweest die ingeschreven stonden bij een kerk in afrika?

Enkele passagierslijsten:

Ik neem aan dat je deze wel kent;

Als je geen lid bent van Suid Afrika Genealogie (SAG) wil ik wel een vraag stellen of er iemand is die de door jouw gevraagde namen bekend zijn.

vriendelijke groet Dik

• Andre Vrieselaar

Beste Dik,

Erg veel dank voor jouw informatie die ik nu, maar ook recentelijk hiervoor, al heb gezien evenals VOC opvarenden. Helaas heb ik hier niets aanvullends uit kunnen halen na mijn eerdere zoekpogingen.

Het schip moet na de VOC periode oftewel na 1794 zijn vertrokken en waarschijnlijk een schip van de daarna ‘'officiele’' Nederlandse instantie richting Zuid Afrika / de West zijn geweest. Want anders zet iemand niet een uitbetalingsoproep in een Nederlandse courant in 1813. Het betreft een Jan, Jaen, John Vrieselaar / Frieslaar / Freeslaar / Frieselder / Vriesler. (tja, dat krijg je als een fonetisch / gesproken naam aan het papier wordt toevertrouwd)

De andere Vrieselaar / Frieslaar die ik heb gevonden, zijnde Albert / Albertus, was in 1791 aangekomen met de VOC en hij was de eerste jaren in Simonstown ‘'blijven hangen’' daar was de werf van de VOC destijds. Daar was hij gaan samenwonen met een slavenmeisje en zij hebben vervolgens minimaal een kind gekregen en volgens mijn ‘'gedachten’' minimaal twee of zo; als je naar de tenaamstelling van de (klein) kinderen en het namengebruik destijds in de Achterhoek kijkt. Aangezien men pas in 1831 lid is geworden van de protestantse kerken in Simonstown en Kaapstad is de periode eraan voorafgaand ‘'onzeker’'. Men heeft namelijk op 16-05-1831 in Simonstown het mohammedaanse of moslim geloof afgelegd en is terug gegaan naar de protestantse kerk. De slaven waren destijds veelal moslim.

In Simonstown heb ik al contact met de archivaris Audrey Read van het locale museum en tevens heb ik contact met de archivaris Geraldine Frieslaar van het museum Robben Island.

Met vriendelijke groeten,

Andre Vrieselaar (info@roderlo.nl)