Beste Yonne Hop,
Verschil in de gevonden gegevens komt vaker voor. Voor mij is de geboorteakte de belangrijkste. In dit geval het oudste document.
De inschrijving van militie is zo'n 18 jaren later gedaan. De schrijver bij de Militie heeft de gegevens fonetisch opgeschreven en verder niet gecontroleerd.
Hetzelfde geldt voor de overlijdensakte. Voor het loket van de ambtenaar van de burgerlijke stand twee buren, twee bekende van overledene etc. en delen mee dat een persoon is overleden. De ambtnaar noteerde deze ook fonetisch. Waren de aangevers van de juiste feiten op de hoogte?
Een broer van mijn overgrootvader overleed in 1861. In de akte staat dat hij ongehuwd was. Door Genlias heb ik geleerd dat hij tweemaal gehuwd was en nageslacht heeft nagelaten.
Ik stelde die vraag op Stamboomforum.nl en er werden nog twee van dergelijke gevallen gemeld.
Het oudste document is het belangrijkste en verder alle aanvullende erbij noteren. Voortdurend bekijken is het dezelfde persoon, want het zou ook zijn neef kunnen zijn. Dit geldt zowel voor data als namen.
Groeten van Terkos