Beste Marijke,
Ik heb even mee gelezen. De naam Schaweer kende ik niet, maar ik weet inmiddels dat deze alleen in de gemeente Gaasterland voorkomt.
Ga naar de internetsite: Alle Friezen.nl en tik bij de familienaam in: Schaweer. Dan krijg je een 7 tal akten.
De huwelijksakte is direct aanklikbaar (zie het oog rechts in de kolom). Ook staan in deze ljist van haar vermoedelijke zussen.
De volgende aktie: ga naar Tresoar.nl. in de linker rij staat oa. Mens en Goed.
Deze aanklikken, dan verschijnt in de rechter rij oa. kaartcollectie — aanklikken.
Rubriek Atlassen aanklikken.
Uit de atlassen van Eekhof en Schotanus aanklikken: Schotanus zwart/wit 1718, vervolgens kiezen Gaasterland. Dan vind onderaan bij Mirns de locatie : De Wiel.
Vervolgens kun je Eekhof (1850) kijken wat er dan nog over is.
Vervolgens naar Google maps: intikken Warns Wieldijk. Hoe de kaart van 1718 gelegd moet worden op die van Google Maps is mij nog niet geheel duidelijk.
De bijlagen bij het huwelijk uit 1814 zijn helaas niet bewaard gebleven (nagekeken op Genver.nl: Friesland, vervolgens Gaasterland huwelijkse bijlagen.
In de huwelijksakte dat hij geboren is Bakhuizen en Mirns. Dit heb ik helaas bij Tresoar —>
direct naar —-> dan kiezen uit Dopen voor 1811 niet kunnen traceren. Is hij misschien Roomskatholiek ? Voor mijn gevoel staan die nog niet bij de dopen voor 1811 vermeld. Maar dit weet ik niet zeker. Stel deze vraag op het forum van Tersoar.nl
Groeten van Terkos