Kornelis Meines van der Sluis

• Marijke van der Sluis

Beste mede-genealogen,

Vanmorgen kreeg ik een verzoek uit Amerika van iemand die op zoek is naar Kornelis Meines van der Sluis.

Hij is geboren ca. 1787 te Mirns en overleden 11-8-1874 in Harich (Friesland). Alle Friese sites heb ik nagekeken, maar helaas.

Heeft iemand nog een idee.

Om zelf naar Friesland te gaan is voor mij te ver weg daar ik zelf in de omgeving van Den Haag-Rotterdam zit dus is dit voor mij geen optie en degene die zoekt woont in Amerka.

Alvast bedankt voor het mee-denken.

Marijke van der Sluis

• Marijke van der Sluis

Ik vergeet nog te vermelden dat Kornelis Meines van der Sluis in 1814 is getrouwd met Froukje Sipkes Schaweer (verschillende scrhijfwijzes).

Marijke van der Sluis

• Kim

Wat wil je weten over deze man?

Hij is getrouwd op 16-03-1814 te Gaasterland met Froukje Sipkes Schaweer. Dochter van Sipke Meines en Korneliske Hendriks van Luinenburg. Froukje is op 78 jarige leeftijd overleden op 21 maart 1872 te Gaasterland. Zijn je de kinderen al bekend?

Kornelis Meines is een zoon van Meine Kornelis van Sluis en Geeske Gerrits Mulder. Dit echtpaar trouwt op 13 januari 1782 in Hemelum. Ze komen beide uit de Wiel.

Mocht je concrete vragen hebben dan kan ik wellicht verder zoeken.

• Marijke van der Sluis

Hallo Kim,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Het gaat om de geboortedatum van Kornelis Meines van der Sluis. De andere informatie schijnt ze te hebben.

Misschien heb jij nog een idee waar ik verder kan zoeken.

Inmiddels heb ik ook een mailtje gestuurd naar Gaasterland met de vraag waar men informatie kan vinden van vóór 1811.

Zelf heb ik alle mij bekende archieven doorzocht, maar helaas.

De kinderen schijnt ze wel te hebben en die heb ik inmiddels ook gevonden.

Indien jij nog iets weet, heel graag.

Ik heb nog gezocht naar De Wiel. Was dat ook Friesland?

• Mariannenl

Marijke,

Een beetje google-en leert dat er in het verleden meer mensen naar zijn exacte geboorte/doopdatum op zoek waren. Hij is in ieder geval niet hervormd of katholiek gedoopt. Waarschijnlijk was hij doopsgezind (mennonist). Zowel zijn ouders als grootouders zijn weliswaar getrouwd in de hervormde kerk, maar geen van de kinderen uit deze huwelijken zijn hervormd of katholiek gedoopt…..

Een sterke indicatie dat de familie inderdaad streng doopsgezind was:

“In 1939 stierf Tettje van der Sluis-Rinkes Haitjema de laatste van de oude strenge groepering. Tettje (Tjets) Rinkes Haitjema was getrouwd met Gerrit Berends van der Sluis en woonde op latere leeftijd aan de van Swinderenstraat 12 te Balk.”

bron: http://www.holkema.net/kerk/mennist%20balk.htm

Echtgenoot Gerrit Berend van der Sluis, geb. 12 aug 1850, was de zoon van Berend Meines van der Sluis en Hetske Arends Schaper. EN… neefje van Kornelis Meines van der Sluis…..

Misschien kun je contact opnemen met de doopsgezinde gemeente Combinatie Zuid-West Hoek: Balk-Woudsend

Raadhuisstraat 26 | 8561 BH | Balk

Groet,

Marianne

• koorn

Beste Marijke,

Ik heb even mee gelezen. De naam Schaweer kende ik niet, maar ik weet inmiddels dat deze alleen in de gemeente Gaasterland voorkomt.

Ga naar de internetsite: Alle Friezen.nl en tik bij de familienaam in: Schaweer. Dan krijg je een 7 tal akten.

De huwelijksakte is direct aanklikbaar (zie het oog rechts in de kolom). Ook staan in deze ljist van haar vermoedelijke zussen.

De volgende aktie: ga naar Tresoar.nl. in de linker rij staat oa. Mens en Goed.

Deze aanklikken, dan verschijnt in de rechter rij oa. kaartcollectie — aanklikken.

Rubriek Atlassen aanklikken.

Uit de atlassen van Eekhof en Schotanus aanklikken: Schotanus zwart/wit 1718, vervolgens kiezen Gaasterland. Dan vind onderaan bij Mirns de locatie : De Wiel.

Vervolgens kun je Eekhof (1850) kijken wat er dan nog over is.

Vervolgens naar Google maps: intikken Warns Wieldijk. Hoe de kaart van 1718 gelegd moet worden op die van Google Maps is mij nog niet geheel duidelijk.

De bijlagen bij het huwelijk uit 1814 zijn helaas niet bewaard gebleven (nagekeken op Genver.nl: Friesland, vervolgens Gaasterland huwelijkse bijlagen.

In de huwelijksakte dat hij geboren is Bakhuizen en Mirns. Dit heb ik helaas bij Tresoar —>

direct naar —-> dan kiezen uit Dopen voor 1811 niet kunnen traceren. Is hij misschien Roomskatholiek ? Voor mijn gevoel staan die nog niet bij de dopen voor 1811 vermeld. Maar dit weet ik niet zeker. Stel deze vraag op het forum van Tersoar.nl

Groeten van Terkos

• Mariannenl

Hallo Maijke,

Hij was dus doopsgezind….. Vandaar geen doopdatum te vinden.

Gevonden op https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-30108-4080-72?cc=2018408&wc=MMBC-YQM:n1194769832

Bevolkingsregister Gaasterland 1859 - 1879

Groetjes,

Marianne

• Mariannenl

En het bevolkingsregister 1849 - 1859:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-30108-9896-11?cc=2018408&wc=MMBC-Y3B:n547259578

Groetjes,

Marianne

• Marijke van der Sluis

Beste Kim, Koorn en Mariannenl,

Daar ik niets meer uit Amerika hoor van degene die naar Kornelis Meines zoekt zou ik zeggen staak het zoeken maar.

Zelf heb ik er ook weer wat van opgestoken en de sites die ik nog niet had bij mijn favorieten gezet.

Indien ik weer wat uit Amerika hoor en we komen er nog niet uit, meld ik me wel weer.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp.