gegevens over familie pöttger

  • Paula Vonken

    mijn oma was Pauline Charlotte Pöttger, geboren in Batavia op 1 december 1891. Zij heeft haar jeugdjaren doorgebracht in den Haag. Haar vader was Franz Nicolaas, een duitser. Of hij wel of niet genaturaliseerd was is niet bekend. Van beroep was hij procuratiehouder en hij pendelde veel tussen Nederland en Java. Wie heeft voor mij gegevens over de familie Pöttger?

  • Jan

    Bij Digitale Stamboom Den Haag vindt je wel wat gezinskaarten met de naam Pottger.

    O.a. een van Pauline.Maar de kaarten lopen van 1913 tot 1939.

    Het bev. register voor die tijd kan je alleen in het archief in Den Haag bekijken.

    Er is online een lijst van genaturaliseerde personen ( van 1850 tot 1934 ) maar daar komt geen Pottger op voor.

    Is Pauline 2x getrouwd ? Bij Roosje Roos vindt ik een huwelijk op 30-mei-1929 Batavia met Johann von Gerabek.

    Vr. gr. Jan

  • Génie

    Hallo Paula,

    Ik heb een Fransz Nicolaas Pöttger in de stamboom staan. Geboren in 1861.

    Mijn onderzoek begint bij Ernst Lodewijk Pöttger B.1770-D. 1839 X Engeltje Stegwee B 1773-D 1836 A'dam

    Zij hebben een zoon Christiaan Diederik Pöttger B 1806- D1860 X Geertrui Cousijnse B 1810- D 1849 A'dam

    Ze krijgen 4 kinderen de oudste; Chr. Diederik Pöttger B 1832- D 1886 X Joh. Maria van Driessel B 1834

    Zij wonen in Amsterdam en krijgen 6 kinderen; Christiaan Diederik Jr B 1857-D 1925 (Mijn overgrootvader)

    Franz Nicolaas B 1861

    Johanna Christina B 1865

    Paul Johan Frans B 1867

    Hendrik J.Th.R. B 1868

    Geertruida E.M.L. B 1872

    4 broers zijn naar Nederlands Indië gegaan, maar reisden veel heen en weer. Ik heb een foto van de broers op de Berger Plantage alwaar Chr. Diederik Jr. Pöttger, als douanebeambte uitgezonden, heeft gewoond te Meester Cornelis.

    Ik hoop dat je hier verder komt het is een hele grote familie. De Pöttger familie schijnt in Amsterdam een knopenfabriek gehad te hebben, kan er niets over vinden. Ook niet of zij oorspronkelijk uit Duitsland komen. In de tijdslijn zou jouw oma een dochter kunnen zijn van deze Franz Nicolaas.

    Er is een facebook pagina van de Pöttgerfamilie en ik heb een site op myheritage.com. Mijn moeder is Magda Pöttger.

    Succes,

    gr Génie Hanssens Calmer

  • John Soepnel

    Ik kan het vooralsnog niet helemaal staven, echter voor wat ik weet uit familie verhalen is Pauline-Charlotte Pottger gehuwd met mijn opa.

    Deze ook van oorsprong in Amsterdam wonende van Deens/Duitse afkomst zijnde man emigreerde naar Batavia rond zijn 18/19 e jaar, oorspronkelijk in dienst als Administratief Schrijver bij Bos-Kalis Baggermij in Indonesie, later in Nederlandse Overheidsdienst in Jagarta en later nog in Macau bij Hong Kong. Zij hadden 2 zoons en 1 dochter. Mijn vader en zijn broer Paul-Jan en Andre leven beiden nog steeds, een woont in Zandvoort en mijn vader in Belgie. Hun zuster heb ik nooit gekend omdat die al was overleden voor ik geboren ben of toen ik nog heel jong was.

    Ik ben hier niet 100 % zeker van, maar wellicht heb je er iets aan. Mocht er wat meer bekend worden, dan hoor ik het graag om dat mij ook niet veel bekend is van mijn voorouders.

    Met vriendelijke Groet,

    John Soepnel

  • Paula Vonken

    Mijn Pauline Charlotte Pottger werd geboren in Batavia op 1 december 1891. Zij is in haar leven 2x getrouwd geweest: 1x met mijn opa Willem Scheuer en daarna met Hans von Gerabek , oorspronkelijk Oostenrijker uit wenen.Hans is als volwassene nar Indie gegaan. Oma en Hans hebben geen kinderen gekregen.

    Jouw verhaal heeft het waarschijnlijk over een andere P.Ch. Pottger.

  • Paula Vonken

    Dag Genie,

    ik ben pas weer bezig met Pottger.

    Het was inderdaad een grote familie en er zijn erg veel te vinden in de oude kranten van Nederlands Indie.

    Franz Nicolaas was mijn overgrootvader en ik heb nog een paar foto's van hem, en waarschijnlijk ook van een van zijn broers/zussen, maar die haal ik er niet goed uit. Hij werd weduwnaar toen Nico jr. pas 1 maand oud was in 1893 en hertrouwde met J.S.Batten in 1895. Ik zou graag een afdruk hebben van de foto waar jij het over hebt. Als je die digitaal hebt, zou je die me dan willen sturen? Mijn mailadres is: vonkenscheuer@upcmail.nl

  • Ed Boutmy de Katzmann

    In de stamboom van de familie Bousché heb ik het volgende:

    André Bousché, trouwt Jane Mary Pöttger, geb. Meester Cornelis 22 okt. 1896, overl. Naarden 30 aug. 1977, dochter van Christiaan Diederik Pöttger en Anna Berger.

  • Ed

    Anonymous

    Hallo Paula,

    Ik heb een Fransz Nicolaas Pöttger in de stamboom staan. Geboren in 1861.

    Mijn onderzoek begint bij Ernst Lodewijk Pöttger B.1770-D. 1839 X Engeltje Stegwee B 1773-D 1836 A'dam

    Zij hebben een zoon Christiaan Diederik Pöttger B 1806- D1860 X Geertrui Cousijnse B 1810- D 1849 A'dam

    Ze krijgen 4 kinderen de oudste; Chr. Diederik Pöttger B 1832- D 1886 X Joh. Maria van Driessel B 1834

    Zij wonen in Amsterdam en krijgen 6 kinderen; Christiaan Diederik Jr B 1857-D 1925 (Mijn overgrootvader)

    Franz Nicolaas B 1861

    Johanna Christina B 1865

    Paul Johan Frans B 1867

    Hendrik J.Th.R. B 1868

    Geertruida E.M.L. B 1872

    4 broers zijn naar Nederlands Indië gegaan, maar reisden veel heen en weer. Ik heb een foto van de broers op de Berger Plantage alwaar Chr. Diederik Jr. Pöttger, als douanebeambte uitgezonden, heeft gewoond te Meester Cornelis.

    Ik hoop dat je hier verder komt het is een hele grote familie. De Pöttger familie schijnt in Amsterdam een knopenfabriek gehad te hebben, kan er niets over vinden. Ook niet of zij oorspronkelijk uit Duitsland komen. In de tijdslijn zou jouw oma een dochter kunnen zijn van deze Franz Nicolaas.

    Er is een facebook pagina van de Pöttgerfamilie en ik heb een site op myheritage.com. Mijn moeder is Magda Pöttger.

    Succes,

    gr Génie Hanssens Calmer

    Hallo Génie

    Geen idee of dit nog steeds actueel is. Ernst Lodewijk Pöttger en Engeltje Stegwee zijn ook voorouders van mij. Ze komen wel degelijk uit Duitsland. Op de ondertrouwakte van Ernst Lodewijk en Engeltje staat dat hij uit Vilsen komt. Dat is Bruchhausen-Vilsen, ik ben daar een paar jaar geleden geweest bij de archivaris van de kerk i.v.m. met mijn zoektocht naar de familie Heins die uit Bruchhausen-Vilsen kwamen. Een dochter van Ernst Lodewijk en Engeltje huwt met mijn Oud-vader Georg Bernard Henrich Heins. Ik denk dat de Stegwee/Stiegwe familie daar ook uit de buurt komen. Als de vader van Engeltje huwt staat er op de ondertrouwakte dat hij uit Homvelt dat zal ongetwijfeld Homfeld zijn en dat ligt weer tegen Bruchhausen-Vilsen aan.

    Mvg, Ed de Graaf

  • Marianne

    Hello everyone. I hope I am doing this correctly. While I can read Dutch fairly well, I am not very good at writing and speaking it. My name is Marianne Marijke Plenn Pottger. (In the U.S.A. I don't use “Pottger”.) My parents and I came to the U.S. in 1957. My parents are Albert Franz Pottger and Bianca Wilhelmina Pottger - Dandrieu. My father's father (my grandfather) was Frans Nicolaas Pottger.  Frans was spelled with an “s” at the end. My father was always very upset that his name was not spelled with an “s” like his father's name. My grandfather and his third wife, my grandmother whose name was Dorothea Albertina Hermina Carp, had two other children beside my father, Ernestine Pottger and Ferdinand “Kees” Pottger. Tante Ernestine married and has one daughter living in the U.K. and one granddaughter also in the U.K. Oom Kees never married as far as I know and has no children. I correspond with my family in the U.K. regularly.

    My grandfather, Frans Nicolaas, was married to Wilhelmina Magdalena Anna Charlotta Pottkamp on July 26, 1888 in Batavia, Java, DEI. They had three children: Paulina Charlotte Pottger (1891 - 1980), “Nieko” Pottger, and Frans Nicolaas Pottger, Jr. (May 15, 1893 - ???).  Paulina married Willem Henri Eduard Scheuer on July 31, 1931 in ‘sGravenhage. They had several children, grandchildren and great grandchildren. I have names but don’t know which ones are their children or grandchildren. I don't know anything about “Nieko”. Frans Nicolaas Jr. married Hetty Matilde Nolthenjius de Man on October 26, 1918 or November 9, 1918. They were divorced in 1928. They had two children: Henk Pottger and a daughter (no name). 

    I don't know if my grandfather and his wife #1, Wilhelmina Pottkamp, were divorced or if she died. It was said in my family that my grandfather married a second time before he met and married Dorothea Albertina Carp (my grandmother).

    My grandfather was the son of Christiaan Diederik Pottger, Jr. born 1832 and Johanna Maria van Driessel.

    Christiaan Diederik Pottger (born 1832) was the son of Christiaan Diederik Pottger born 1806. 

    Christiaan Diederik Pottger (born 1806) was the son of Ernst Lodewijk Pottger.

    To return briefly to my family. My father, Albert Franz Pottger, was born in Jakarta, Java, DEI on July 8, 1920 and died September 29, 1995 in Sylmar, California, U.S.A.. My mother was born August 30, 1921 in Soerabaja, Java, DEI. and died April 8, 1993 in Huntington Beach, California, U.S.A. They were divorced in 1970. My mother never remarried. My father married Anne Rosine Wilhelmine Pottger (yes, that was her birth name) on August 18, 1972 in Burbank, California. Anne Pottger was part of the Pottger family, a distant cousin. My father and Anne had no children.

    I was born in 1947 in Bandung, Java, DEI. I have no brothers and sisters. I am married and have one daughter who is married. She and her husband adopted two boys. 

    This is long enough for now. If anyone has any questions or would like more information, please let me know. I will be happy to answer as best I can. For private questions, please email me at mmplenn@gmail.com.