Op zoek naar de missing link

• erik.philippus

Er hebben in Nederland slechts een handvol families met de achternaam Philippus geleefd, met name in Groningen, Amsterdam, Rotterdam/Den Haag en Oisterwijk, en ook in Nederlands Indië. Mijn roots liggen in Rotterdam, daar kan ik mijn familie volgen tot eind 17e eeuw, daarna wordt het onzeker. Nu ben ik al een tijd aan 't zoeken naar een link met andere Philippus takken, maar tot nu toe zonder succes.

Nu vraag ik me af hoe betrouwbaar achternamen zijn in oude archieven. Ik weet dat vroeger een zoon de voornaam van z'n vader als achternaam kon dragen, of zelfs de naam van de boerderij als achternaam kon aannemen. Ik heb honderden Groningers met achternaam Philippus verzameld, maar het hangt als los zand aan elkaar - laat staan dat er een link is met mijn eigen stamboom.

Ik ben zeker geen ervaren genealoog, dus mijn vraag is: hoe pak je zoiets aan? Ik ben nu urenlang van alles aan ‘t doorspitten op zoek naar mensen met de achternaam Philippus, maar ik vraag me af of dat wel slim is. Of moet ik me erbij neerleggen dat er in Nederland tegelijkertijd verschillende families met de naam Philippus waren, die niks met elkaar te maken hebben? En hebben mensen destijds ’gewoon' Philippus als achternaam gekozen (het is ten slotte een apostel), of komt de naam uit het buitenland?

Overigens is het bijzonder vreemd dat er bij mijn weten nog maar één Philippus in Groningen woont - en dat is mijn zoon… Er zijn eind 19e eeuw Groningse families naar Michican, USA getrokken, waarschijnlijk om zich aan te sluiten bij de gemeenschap van een afgescheiden dominee in het plaatje Holland. Maar waar al die andere Groningse Philippussen zijn gebleven - het is mij een raadsel.

Hopelijk kan een meer ervaren genealoog me wat verder helpen!

Alsvast bedankt,

Erik Philippus

• Terkos

Beste Erik,

Jij wilt alle familienamen Phillipussen aan elkaar koppelen. Dat lijkt mij een onmogelijk zaak. Het is algemene voornaam, gedeeltelijk gebruikt werd als patroniem (vadersnaam) en na 1811 tot familienaam (achternaam) werd verkozen.

Ik geef jou soortgelijk voorbeeld: "de schrijver van het boek Steenhuizen/Stenhuizen schreef in zijn voorwoord: ik begon met 150 familietakken en heb het door genealogisch onderzoek terug kunnen brengen tot 27 familiegroepen.

Ik zelf draag de familienaam: Koorn (broodgraan), ook geschreven Kooren, Koren, Coorn, Cooren, Coren.

In het begin van genealogie onderzoek heb ik daar aan gedacht. Na jaren van onderzoek komen er volgens mij in de provincie Noord Holland geschat zo'n 20 familiegroepen voor.

In de provincie Groningen vond een tak, die uit Emden (Oost Friesland) kwam. Dan zijn er nog groepen in de provincie Zuid Holland, in de Betuwe (Gld). Een handelaar in graan of korenmolenaar kan immers die naam aannemen. Dat alle naamsdragers de familienaam Phillipus lijkt mij illussie.

Met vriendelijke Terkos