tips voor ordenen gegevens?

• Vince

Beste allen,

In de vele zoektochten in het archief, op internet, etc. kom ik regelmatig gegevens, namen, etc tegen die wellicht iets te maken hebben met mijn stamboom. Deze gegevens kan ik echter nog niet op dat moment linken aan een persoon in mijn stamboom. Ondertussen heb ik een hele berg informatie, waardoor ik het overzicht een beetje kwijt ben geraakt.

Heeft iemand misschien een aantal handige tips om een beetje ordening in al deze gegevens aan te brengen?

Alvast hartelijke dank

Vince

• leonard@paleografie.nl

De makkelijkste manier is om in een tekstverwerker te beginnen met elke naam op één bladzijde te zetten, linksboven, en beginnend met de achternaam, daarna, voorvoegsel dan voornaam/voornamen;

bij gelijkluidende voor en achternamen ook de jaren van geboorte, huwelijk en/of overlijden plaatesn; dat maakt de ‘mens’ uniek.

Daaronder te beginnen schrijven met het hoofdonderwerp; het zal enige tijd duren voor je een gewenning hebt met de hoofdonderwerpen, resp. subonderwerpen.

Je maakt als het ware van iedereen een (kleine) biografie, maar maakn er wel een consistent systeem van.

Maar waarom zou je die persoon nog niet in je genealogie-rogramma plaatsen met de gegevesn die je van hem/haar hebt. Het ‘eet toch geen brood’ als die persoon een losse persoon is. Zelf doe ik aan dorpsgenealogie en ik kom hé'l vee; losse personen tegen, later zullen ze wel gerelateerd worden (of niet) . . .

Succes,

Leonard