Geachte heer/mevrouw,
Mijn voorouders stammen uit de Alblasserwaard uit Hoogblokland, Hoornaar, Giessendam, (Boven)-Hardinkxveld. Ik ben gekomen tot Sijmen Jacobs van de Donk, trouwt te Hoornaar met Aaltje Claese Maeslandt op 21 febr. 1700.
Kinderen: I.Grietje, gedoopt te Hoornaar op 25 dec. 1700; 2. Jacob Donk, geboren circa 1702; 3. Teunis, gedoopt in N.G.-kerk te Hoornaar op 2 jan. 1707.
Generatie II: Jacob Donk (van Donk) huwt 27 febr.1725 te Giessendam met Neeltje Bastiaanse Teuijtel. Zij krijgen 6 kinderen waaronder 1. ,de oudste, Simon Jacobse Hogendonk, gedoopt N.G. te Giessen-Nieuwekerk op 17 mei 1725.
Dankzij speurwerk van een achternicht van mij weet ik hoe het verder ging met de Ho(o)gendonken. De meesten wonen nog steeds in Zuid-Holland in het Westland maar ook in Amsterdam, Friesland, Noord-Brabant en Indië vestigden zij zich.
Mijn vraag is of u nog verder in de geschiedenis kunt duiken. Er bestaat een akte uit circa 1435 waarin te
's-Hertogenbosch een Hoogendonk een stuk land verkoopt.
Mijn dank is groot voor de te nemen moeite ! Met vriendelijke groeten uit het zonnige Den Helder aan Zee.
Hans E. Hoogendonk