Opzoekvraag drenthe

• StamboomMarjan

Hallo,

Helaas ben ik zelf niet in de gelegenheid om naar het Drents archief in assen te gaan, maar misschien is er hier iemand die binnenkort gaat en het volgende wil opzoeken. Ik ben op zoek naar de mensen die rond 1811 de naam Kloeze, Kloezen, Kloese of Kloesen aannemen.

Alvast bedankt,

Marjan

• Jan

Hallo Marjan,

In 1943 is er al onderzoek in Drenthe gedaan naar de nog beschikbare registers van naamsaanneming.

Dit onderzoek vindt je op het internet via deze link :

http://resources21.kb.nl/gvn/EVDO02/pdf/EVDO02_NIOD05_1172.pdf

Vr. gr. Jan

• StamboomMarjan

Hoi Jan,

Bedankt voor je snelle reactie. Op de genoemde site staat inderdaad dat Jannes Frens en zijn kinderen en Jentjen Geerds en haar kinderen respectievelijk de naam Kloese en Kloeze aannemen. Een stuk verderop staat dat er nog meer aktes zijn waarin mensen de naam Cloese, Kloese en de Kloese aannemen, maar volgens mij staan daar geen voornamen bij in dit document. Het gaat hierbij om de aktenummers 6, 43, 53, 74, 112 en 180 van de gemeente Ruinen jaartal 1812. Ik ben erg benieuwd wie er in deze aktes genoemd worden. Of mis ik iets en staat het wel op deze site?

Vriendelijke groet,

Marjan

• Jan

Hallo Marjan,

Als ik de uitleg , aan het begin van het document , goed begrijp zijn de 2 families , die jij noemt , daadwerkelijk overgegaan op de achternaam Kloese / Kloeze.

De andere varianten ( op pag. 58 v. h. document ) zijn mensen geweest die voor 1811 al deze namen hadden ( gebruikten ) maar die officieel lieten registreren.

Inderdaad staan hun voornamen niet genoemd. Wel schijnen de familienamen alleen in Ruinen voor te komen.

Ik neem aan dat in de registers Ruinen 1811 en 1812 de voornamen wel vermeldt zullen zijn.

Gek genoeg geeft het Drents Archief aan dat er van Ruinen alleen een register is van 1811 ?

Dus helaas zal er toch , door iemand ,in in het archief gezocht moeten worden.

Vr. gr. Jan